Webshops zitten weer in de lift. Een tijd lang ging het niet goed met de online verkoop omdat deze te veel marketinggericht was. Maar vandaag de dag groeit de verkoop via webshops weer. Dit is mede te danken aan de geavanceerdere mogelijkheden voor online verkoop. Webshops zijn tegenwoordig bijvoorbeeld als SaaS (software-as-a-service) af te nemen en het aanbod van webshoppakketten breidt zich steeds verder uit. Zo kunnen naast de multinationals nu ook mkb-organisaties en individuen eenvoudig een webshop op maat opzetten.
Resellers zijn over het algemeen niet blij met de stijgende populariteit van webshops. Ze zien een online shop als indirecte concurrent. ‘Zijn we als reseller niet overbodig, als in de toekomst alles eenvoudig online verkrijgbaar is?’, lijken ze zich af te vragen. Het antwoord op deze vraag is een overduidelijk ‘nee’. Resellers en webshops kunnen uitstekend naast elkaar functioneren. Sterker nog, het gebruik van een webshop kan de productverkoop van de reseller stimuleren.
Een bedrijf dat bewijst dat een webshop een positieve invloed kan hebben op de verkoop van resellers is Playmobil. Deze Duitse speelgoedfabrikant heeft onlangs een nieuwe webshop opgezet met een SaaS-oplossing. Hier verkoopt Playmobil geen complete speelgoedpakketten, maar losse onderdelen. Resellers profiteren hier juist van. Ze kunnen de bestelling van losse onderdelen aanbieden als aanvullende dienst; een soort extra unique selling point. Want hoe vaak komt het niet voor dat een spelende kleuter bijvoorbeeld het zwaardje van zijn speelgoedpiraat kwijtraakt? Dit is dan eenvoudig te bestellen via de webshop.
Op websites waar de online winkel te vinden is, kunnen producenten extra aandacht voor hun producten genereren via onder andere marketingacties en informatievoorziening. Deze extra marketingaandacht en informatie zorgen ervoor dat de resellers op hun beurt weer meer producten van de desbetreffende producent verkopen. Bovendien zijn resellers over het algemeen geen kosten en energie kwijt aan de webshop. In veel gevallen is dit puur een initiatief van de producent zelf.
Het feit dat een online winkel gebaseerd is op SaaS, biedt resellers extra voordelen. De webshop is daardoor altijd in de lucht, up-to-date en aan te passen aan drukke periodes. Zo kan Playmobil tijdens de kerstdrukte de site eenvoudig uitbreiden. Niet alleen wat betreft producten maar ook op het vlak van bezoekerscapaciteit. Op deze manier zijn de speelgoedfabrikant en de resellers ervan verzekerd dat de webshop de kerstdrukte aankan.
Webshops kunnen dus wel degelijk de verkoop van resellers stimuleren. Dit kan onder andere door informatievoorziening, als marketinginstrument ter ondersteuning van het merk en de producten en met ondersteunende diensten, zoals de verkoop van losse onderdelen.
Hendrik Hoppe
Manager E-business Excellence Team bij T-Systems