Onder Nederlandse bedrijven is Google Analytics erg populair. Om bedrijven te ondersteunen bij het gebruik, werkt Google sinds kort met het Nederlandse Netprofiler.
Google levert voor haar grote accounts zelf ondersteuning, maar werkt ook met adviseurs die bedrijven met het implementeren en het gebruik van Google Analytics ondersteunen. In Nederland werkt Google nu met twee zulke partners: Dupaco Distribution en – sinds kort – Netprofiler. Dupaco werkte al samen met Urchin, een bedrijf dat Google in 2005 overnam en dat een dienst had die aan de basis van Google Analytics stond.
Netprofiler is een Nederlandse partner die door Google zélf is uitgekozen, legt oprichter Frans Appels van het bedrijf uit. Voor de meeste Europese landen werkt Google met één of twee partners.
"Google was op zoek naar een partij die gespecialiseerd was in webstatistieken." Netprofiler, dat sinds 2003 bestaat en zes mensen in dienst heeft, helpt bedrijven met het analyseren van webstatistieken, en geeft daarnaast onder meer ook trainingen op het gebied van statistieken.
Niet altijd eenvoudig
Appels ziet dat heel veel bedrijven tegenwoordig Google Analytics gebruiken. "Het gebruik van de tool is op zich niet heel ingewikkeld, maar op sommige onderdelen is de tool wél complex, en is het nodig om enige kennis van programmeren te hebben." Een voorbeeld van een complexer onderdeel is volgens hem de koppeling met Google AdWords, het instellen van doelen of het maken van segmentaties en profielen.
Google Analytics is een goede tool voor relatief eenvoudige websites. Als sites complexer worden, intergratie met externe systemen gewenst is of complexere analyse gedaan moeten worden, is het volgens Appels beter om andere professionele statistiekenprogramma's te gebruiken. "Je ziet dat veel grotere bedrijven nu Google Analytics gebruiken naast een ander programma. Google Analytics is gebruiksvriendelijk en handig om snel inzicht in het website bezoek te krijgen. Voor het diepgravender analyse werk, hebben sommige bedrijven dan een ander programma."