Ook bij internetshoppen wegen de laatste loodjes zwaar: e-commerce bedrijven ondervinden vaak problemen bij het overbruggen van de laatste kilometer naar de klant.
Dit blijkt uit een onderzoek van Ecp.nl, het platform van overheid en bedrijven dat het internet wil promoten.
Het Electronic Commerce Platform Nederland onderzocht welke methoden e-tailers momenteel toepassen en concludeerde dat gespecialiseerde bezorgdiensten de meest logische, maar niet altijd de enige keuze zijn om op maat bij de klant thuis af te leveren.
De e-tailers hanteren momenteel drie methoden. De eerste is uitleveren via een bestaande winkel, met als overwegingen behoud van persoonlijk klantcontact, presenteren van producten, uitleveren van artikelen en afhandelen van problemen.
Tweede mogelijkheid zijn zogeheten pick-up locaties: stations, tankstations, scholen. Een netwerk van pick-up punten heeft kans van slagen als het grootschalig wordt opgezet en zeer dicht bij de mensen komt. De winkel wordt hier als het ware opnieuw uitgevonden, stelt het ecp.
Maar als mensen iets online kopen, willen ze dat als regel ook aan de deur afgeleverd hebben. Bijna alle e-tailers bieden deze vorm van uitlevering dan ook aan. Om zelf een dekkend netwerk op te zetten is echter te duur. Daarom worden veelal logistieke dienstverleners ingezet.
Volgens de onderzoekers is er niet nu al een winnaar aan te wijzen. Het hangt vooral af van het klantenbestand (geconcentreerd of verspreid, thuis of onderweg, veel tijd of weinig tijd), de producten (afmetingen, gewicht, waarde, bekendheid met specificaties, schaarste) en het eventuele uitleverpunt (onderdeel van winkelketen of zelfstandig, geautomatiseerd of nog veel handmatig), wat het beste aanslaat.
Het onderzoek is te downloaden viahttp://www.ecp.nl/publicaties.htm.