Personeelswerving via gedrukte media in combinatie met internet vacaturesites geeft de beste resultaten.
Dat blijkt uit een onderzoek van drie studenten van de Hanzehogeschool, faculteit economie in Groningen. Bijna alle bedrijven kennen de internetbanensites en waarderden die met gemiddeld een 6.6. Nog steeds is het plaatsen van personeelsadvertenties in gedrukte media de belangrijkste manier van werven, maar steeds meer bedrijven gebruiken ook het internet hiervoor. Van de respondenten maakt 83 procent nog steeds gebruik van kranten en tijdschriften voor het werven van personeel, merkten de onderzoekers. Maar 48 procent is tevreden over de snelheid waarmee hun vacatures worden ingevuld, terwijl 38 procent ontevreden is. De reacties op de personeelsadvertenties in de gedrukte media zijn volgens de helft van de ondervraagden van onvoldoende kwaliteit, en ook het aantal reacties neemt af.
Inmiddels heeft 74 procent van het Nederlandse bedrijfsleven wel eens gebruik gemaakt van online vacaturebanken voor het werven van personeel, meestal in combinatie met de gedrukte media.
De studenten komen tot de conclusie dat een combinatie van werven via gedrukte media en internet-vacaturesites de beste resultaten geeft. De top 3 van de meest gebruikte online vacaturebanken zijn: Monsterboard, Jobnews en de Nationale Vacaturebank. Met de naamsbekendheid is het anders gesteld. Ook daar staan Monsterboard en Jobnews 1 en 2, maar daarna komen Stepstone, Newmonday en De Nationale Vacaturebank.