Webwinkels in Nederland zullen voorlopig nog weinig omzet maken, zo stelt het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) in een nieuwe studie. Wel zal elektronische handel op zekere termijn ingrijpende gevolgen hebben voor het contact tussen winkeliers – ook die met echte winkels – en hun klanten.
Vooral van beter één-op-één contact, gepersonaliseerde diensten en online klachten kunnen bedrijven profiteren, zo meent het EIM.
De studie noemt als e-omzet in Nederland een cijfer van tien miljoen gulden over de eerste negen maanden van 1997. Succes met een webwinkel kan alleen voortvloeien uit het volgen van de wensen van de consumenten, zo stelt het EIM. Het rapport meldt ook dat een derde van de Nederlanders in 1997 van plan was elektronisch te gaan winkelen. Naast Internet behandelt het rapport edi.
De studieDe betekenis van Electronic Commerce voor partijen in ketens van consumptiegoederen is gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken en verschijnt in de serie ‘Strategische Verkenningen’.