Crm-leverancier Siebel heeft over het afgelopen derde kwartaal een omzet geboekt van 195,3 miljoen dollar (bijna vierhonderd miljoen gulden). Vergeleken met vorig jaar is dat een stijging van 87 procent.
Daarmee houdt Siebel zijn onwaarschijnlijke groeitempo in stand. De netto-winst in het derde kwartaal bedroeg 30,1 miljoen dollar (61,5 miljoen gulden). Vooral inkomsten uit consultancy groeide explosief: met 157 procent.
Hoewel Siebel de onbetwiste marktleider is voor verkoop-, marketing- en callcenter-software, heeft het te maken met steeds meer concurrentie. Directe concurrenten als Vantive en Clarify zijn de afgelopen twee weken opgeslokt door Peoplesoft respectievelijk Nortel, die een graantje willen meepikken van de groeimarkt die crm (customer relationship management) heet te zijn.
De traditionele erp-leveranciers doen allemaal hun best erp-systemen uit te breiden met crm-modules. Baan kocht met dit doel voor ogen al in 1996 het Amerikaanse Aurum Software. Oracle heeft een aantal kleine bedrijven gekocht en sleutelt zelf in hoog tempo aan zijn crm-pakket. Erp-marktleider SAP komt het traagst op gang en levert naar verwachting pas in de loop van volgend jaar een volwaardig crm-pakket.