Op het verkeerde moment genomen acties van zogenoemde mega-proxies hebben de elektronische handel vorig jaar 1,6 miljard dollar gekost. Dergelijke proxy-servers schakelen de verbindingen van online-klanten over naar licht-belaste webservers.
Indien dat gebeurt tijdens een transactie, moet de klant zijn bestelling opnieuw invoeren.
Dit probleem doet zich vooral voor bij grote Internet-leveranciers, zoals America Online en Excite@Home. De mega-proxies van deze online-diensten schakelen verbindingen op drukke momenten door naar onderbezette servers of herzien de IP-adressen van de gebruikers om gegevens sneller te bezorgen.
Uit cijfers van onderzoeksbureau Datamonitor blijkt dat vorig jaar 78 procent van de 236 miljoen web-transacties in de Verenigde Staten is afgebroken. De oorzaak daarvan ligt bij problemen met het verdelen van de rekenlast over verschillende servers én bij het feit dat het geduld van klanten opraakt bij langzame verbindingen.
Datamonitor concludeert dat de e-handelsmarkt hierdoor een omzetverlies 1,6 miljard dollar heeft geleden. Het onderzoeksbureau voorspelt dat dat bedrag in het komende Kerstseizoen zelfs kan verdubbelen.
Diverse fabrikanten van netwerkschakelaars en routers proberen dit probleem nu aan te pakken. De meest gebruikte oplossing is het zo lang mogelijk in stand houden van de lijn naar de gebruiker. Dit kan middels het zogenoemdecookie-cutting, waarbij eencookie-bestand op de computer van de gebruiker dient als identificatie-element.
Deze aanpak slokt echter veel rekenkracht en geheugencapaciteit van de server op. Hierdoor zitten die machines sneller ‘vol’ met gebruikersverbindingen. Bovendien werkt deze methode niet met het encryptie-protocol SSL, dat in gebruik is voor de meeste online-transacties.