Onderzoeksbureau Gartner denkt dat de wereldwijde verkoop van pc’s in 2010 14,3 procent hoger zal uitvallen dan in 2009. Voor 2011 verwacht het bedrijf zelfs een groei van 15,9 procent. Dit percentage is wel naar beneden bijgesteld, want eerder verwachtte Gartner nog dat in 2011 een groei van 18,1 procent gerealiseerd zou worden. Reden: de opkomst van tablets en smartphones.
In totaal zullen in 2010 wereldwijd 352,4 miljoen pc’s verkocht worden, luidt de verwachting. In 2009 werden er 308,3 miljoen verkocht. Voor 2011 verwacht Gartner dat de leveranciers 409 miljoen pc’s zullen verkopen.
Volgens Gartner zijn er de komende tijd vijf specifieke aandachtsgebieden voor de pc-leveranciers. Zo blijven de opkomende markten groeien, zullen consumenten minder te besteden hebben, wordt de concurrentie met andere opkomende apparaten groter omdat die steeds meer pc-functionaliteit bieden.
Reden voor de bijstelling van de groeiverwachtingen is het grote succes van de tablet, genre Apple iPad. Die zorgen voor een dalende vraag naar ‘desk-gebaseerde’ pc’s (desktops, grote laptops). ‘Op de lange termijn, tegen 2014, zouden mediatablets zowat 10 procent van de pc-markt kunnen innemen’, aldus Gartner. Ook de groei van de smartphonemarkt zal op termijn trouwens op de pc-markt kannibaliseren. ‘Die toestellen zullen al maar meer ingang vinden als aanvullingen op en zelfs vervangingen voor pc’s, zeker als het gaat om spraak en beperkt dataverbruik.’
Aan pc-bouwers zegt Gartner dat ze dringend moeten innoveren. Hoewel pc’s stilaan als een noodzaak worden gezien, lijkt de markt nu veeleer te leven op hoge volumes en lage prijzen, veeleer dan op differentiatie door technologische innovatie en sterke dienstverlening.
Verder neemt volgens de onderzoekers de levensduur van pc’s toe omdat er minder noodzaak is om te vervangen doordat die andere apparaten de pc-functionaliteit krijgen en zullen thin clients steeds meer terrein gaan winnen.
In samenwerking met Datanews