Het in 1935 opgerichte Fujitsu is met een omzet van 50 miljard dollar en 173.000 medewerkers de derde ict-dienstverlener en de vijfde serverleverancier ter wereld. Ermee op de borst kloppen doet het Japanse concern niet. Bescheidenheid zit in de genen. Toch wil de nieuwe topman Rolf Schwirz in Europa meer tromgeroffel horen. De integratie van de services- en de productentak is een eerste stap.
Rolf Schwirz, de nieuwe ceo van Fujitsu (met uitzondering van het Japanse deel) beleefde zijn vuurdoop tijdens Visit 2010, het jaarlijkse it-congres van de automatiseerder in München. Schwirz die bij Oracle en SAP heeft gewerkt, begon zijn loopbaan bij Siemens (bij het deel dat later samenging met Nixdorf Computer tot Siemens Nixdorf; en later Fujitsu Siemens werd). ‘In die tijd vond ik het BS2000-systeem het beste mainframebesturingssysteem ter wereld. Ik vertrok bij versie 7.5. Inmiddels zijn we vele versies verder, ben ik in zekere zin teruggekeerd en is het nog steeds het beste mainframe-os!’ Schwirz ontmoette in zijn Siemens-tijd Rolf Strotmann, toen manager van de BS2000-activiteiten en tegenwoordig ‘vice president enterprise server en software’ bij Fujitsu. ‘Net nadat ik in dienst was bij Fujitsu sprak ik hem weer. ‘Over het BS2000-systeem waken nu voortaan twee Rolf’en!’, zei ik tegen hem.’
Fabriek
Het valt de nieuwe topman op dat Fujitsu nog meer sterke punten kent waar de buitenwereld in zijn ogen te weinig weet van heeft. Hij wijst op de computerfabriek in het Duitse Augsburg. ‘In die fabriek doen we aan massaproductie, maar ook aan klantspecifieke opdrachten. Al zijn het maar twee computers die roze moeten zijn, wij leveren ze.’ Volgens Schwirz meet de fabriek zich met de prestaties van autofabrieken in de buurt, bijvoorbeeld op het gebied van ‘just in time’- leveringen. ‘Op dit vlak van een zo strak mogelijk voorraadbeheer hebben we goed naar de autofabrikanten gekeken. We wisselen ook medewerkers uit om van elkaar te kunnen leren.’ Fujitsu heeft recent nog geïnvesteerd in de fabriek en een productielijn dusdanig herbouwd dat die direct in het datacenter in Augsburg uitkomt. ‘Om een klant te overtuigen kunnen we dan gelijk een voor zijn organisatie klaargemaakte server testen.’
DNA
Schwirz stipt nog een ander ‘goed bewaard geheim’ aan bij Fujitsu: de hoge mate van klanttevredenheid. ‘Onze serviceorganisatie verwerkt vijfhonderdduizend meldingen en verricht één miljoen handelingen per jaar. In de afgelopen negen maanden is er geen enkel service level agreement gebroken. Dat vind ik knap. Dat mogen en moeten we meer uitdragen. Zelfs klanten zeggen tegen mij dat Fujitsu daarin te bescheiden is.’ De topman wil nog niet kwijt welke plannen hij heeft om het personeel te leren het bedrijf beter te verkopen. Dat zijn ervaring bij het Amerikaanse Oracle, sterk verkoopgericht én onbescheiden, hem daarbij goed te pas komt, wil hij wel beamen.
Een verklaring voor de tevreden klanten ligt volgens Schwirz in het dna van het bedrijf. Het concern combineert de rol van producent (voorspelbaar, gegarandeerde kwaliteit) met die van dienstverlener (klantgericht). ‘Die combinatie levert gestandaardiseerde, maar wel op de klant toegesneden serviceproducten op, bijvoorbeeld onze beheerdiensten voor de werkplek. Door de services- en de productentak te integreren, creëren we meerwaarde voor klanten. Maar dat moeten we klanten dan wel gaan vertellen.’
Japans trekje
Een andere topman, Richard Christou, met een jarenlange staat van dienst bij het bedrijf, stelt dat Fujitsu de enige automatiseerder uit Japan is die wereldwijd opereert. Hij zegt dat het een typisch Japans trekje is om daar bescheiden over te doen. Volgens Christou wil Fujitsu voornamelijk autonoom groeien. Het bedrijf neemt in Europa sterke posities in op de Britse, Duitse en Noord-Europese (inclusief Benelux) markt. Groei moet vooral uit de infrastructuurdiensten komen, in het bijzonder cloud computing. Fujitsu wil in 2011 een robuust, mondiaal platform hebben staan waar klanten naar toe kunnen migreren.
De steeds grotere nadruk op dienstverlening, met meer groeipotentie en hogere marges dan de producten, neemt niet weg dat Fujitsu op Visit 2010 diverse nieuwe producten lanceerde, zoals de BX400 (een ‘green datacenter out of the box’ voor het mkb), de Primergy MX130 S1 (een microserver voor kleine bedrijven), de Business Server SQ200 (een server voor hoge transactievolumes met drie parallel draaiende besturingssystemen: BS2000/OSD, Linux en Windows) en de portable Zero Client MZ900 (een desktopvirtualisatie met een usb-stick als client).
Als telco begonnen
Leon MusscheIn 1923 is FuJi Electric opgericht, als joint venture van Furukawa Electric en Siemens AG. De ‘fu’ in de naam komt van Furukawa en de ‘ji’ van Siemens, gebaseerd op de fonetische uitspraak van Siemens in het Duits: tzi-mens). Fuji is bovendien de naam van de hoogste berg in Japan. FuJi produceerde generatoren en elektronische motoren in Japan en importeerde switchboards en telecommunicatie-apparatuur van Siemens in Duitsland. Voor deze laatste activiteit werd in 1935 Fuji Tsushinki opgericht (tsushinki is het Japanse woord voor telecomapparatuur). Deze spinoff, later bekend als Fujitsu Limited, begon al snel daarna in Japan zelf switchingsystemen te produceren. In 1954 startte het bedrijf met de fabricage van de eerste computer. Maar nog steeds produceert Fujitsu, naast de computersystemen, telecomapparatuur (inclusief Japanse mobieltjes) en micro-electronica.