Siemens en Accenture intensiveren hun samenwerking die inmiddels zo’n drie decennia beslaat. Op de Hannover Messe 2025 kondigen de twee bedrijven de oprichting aan van de Accenture Siemens Business Group. De groep, gevestigd bij Accenture, combineert het Siemens Xcelerator-portfolio voor automatisering, industriële artificiële intelligentie (ai) én software met de data- en ai-expertise van Accenture.
Bij de nieuwe business-unit komen wereldwijd zo’n zevenduizend mensen te werken. Het doel is klanten in de industrie te ondersteunen op het gebied van software, automatisering en industriële ai, met als focus software defined-producten en fabrieken. ‘Innovatie in de industriële sector is niet gemakkelijk, zeker rond automatisering. Daar bestaat nog veel legacy’, stelt Roland Busch, topman van Siemens tijdens de persconferentie op de Hannover Messe. ‘We hebben ook schaal nodig om onze vernieuwingen door te kunnen voeren. Daarom werken we samen met internationaal opererende systeemintegrators, zoals Accenture.’
Engineering en productie markeren het volgende hoofdstuk van digitalisering’, voegt Julie Sweet, ceo van Accenture, eraan toe. ‘Accenture Siemens Business Group zet automatisering, data en ai op schaal in om klanten te helpen hun productontwikkeling en productie te transformeren en kosten te verlagen.’
Ai-agents
Ook kondigde Accenture vandaag een tool aan om ai-agents te bouwen voor snelle en flexibele ai-integratie. Hiermee kunnen zakelijke gebruikers slimme digitale assistenten bouwen en aanpassen zonder technische expertise of codering nodig te hebben. Zo kunnen zij inspelen op veranderende bedrijfsbehoeften en marktomstandigheden. Rob Knigge, landenmanager Accenture Nederland, licht toe: ‘Ze kunnen hiermee ai-agents creëren die de omgeving kunnen observeren, redeneren, continu kunnen verbeteren en actie kunnen ondernemen.’
Accenture ontwikkelt momenteel meer dan vijftig ai-agentoplossingen voor specifieke sectoren, met als doel om tegen het einde van het jaar meer dan honderd toepassingen te hebben. Accenture’s AI-Refineryplatform vindt al opgeld in onder meer callcenters, bij de acceptatie van verzekeringen, het verlenen van bankkredieten en order-validatie, factuur-afstemming en debiteurenbeheer.