Op 1 april moeten redacteuren behoorlijk uitgeslapen zijn: wat is een 1-aprilgrap en wat is serieus bedoeld? Zeg het maar.
Pegamento (ai-technologie voor klantcontacten) kondigt aan het geheime recept van Heinz-ketchup in hun eigen kelder te hebben gevonden. Tijdens het opruimen van een afgesloten archiefkast, vermoedelijk achtergelaten door de vorige bewoner van het pand, te weten Heinz Nederland, troffen medewerkers van Pegamento een oud dossier aan.
Opvallend genoeg bevatte dit dossier wat lijkt op een handgeschreven recept, getiteld: Original Tomato Ketchup Formula, Confidential. Inmiddels is contact gezocht met Heinz, vooralsnog zonder dat dit tot een reactie leidde. Ondertussen heeft Pegamento de vondst veiliggesteld. ‘We zijn natuurlijk geen experts in ketchup,’ aldus de woordvoerder, ‘maar we weten wel hoe je data beschermt.’ Het originele document wordt voorlopig ondergebracht in een beveiligde kluis binnen het pand.
Wc-bril
Ook aankondiging van de PPOT, een slimme wc-bril van toilethygiëne-specialist TOPP, lijkt op een poging om via een 1-aprilgrap publiciteit te genereren. ‘Deze slimme wc-bril met ingebouwde bilherkenning biedt een compleet nieuwe ervaring op het toilet,’ stelt het bedrijf. ‘Met gepersonaliseerde geuren, kleuren én realtime-gezondheidsinzichten tilt de PPOT het toiletbezoek naar een ongekend niveau. Dankzij geavanceerde sensortechnologie herkent de PPOT wie er plaatsneemt. Het systeem past vervolgens automatisch de sfeer aan op basis van persoonlijke voorkeuren en gemoedstoestand, van kleurlicht tot geurprofiel. Ondertussen meten subtiele sensoren signalen van fysieke of mentale klachten. Bij afwijkingen geeft het systeem een vriendelijk seintje, inclusief tips voor voeding of stressmanagement.’
Jeffrey van der Spoel, franchisenemer van TOPP, is via de mail om een reactie gevraagd. ‘Ik ben afwezig tot 14 april en lees mijn mail niet’, is zijn antwoord.