Het it-kanaal in de Benelux is een stuk optimistischer over de toekomst dan een jaar geleden. De positieve lijn die in 2022 begon, zet door, zij het met het nodige voorbehoud. Nieuwe, veelal complexe, technologieën zoals artificial intelligence creëren een groeiende vraag naar robuuste it-diensten. Maar om deze kansen te benutten heb je voldoende gekwalificeerde mensen nodig en die zijn lastig te vinden.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘State of the Channel 2025 Benelux‘. De resultaten van deze Benelux-enquête lopen in de pas met het ‘State of the Channel 2025‘-rapport van de Global Technology Industry Association, een non-profitorganisatie die wereldwijd het it-kanaal vertegenwoordigt en jaarlijks de stemming onder haar leden peilt.
Kans
Het ingewikkelde karakter van de technologie betekent een geweldige kans voor de hele branche, variërend van managed service providers tot grote integrators. Bijna zes op de tien bedrijven wereldwijd beschouwen complexiteit als de grootste groeikans. In de Benelux ligt dat percentage op 44 procent. Artificial intelligence (ai) wordt gezien als de belangrijkste motor voor groei.
Bijna de helft (46%) van de respondenten uit de Benelux geeft aan kansen te zien in het gebruik van generatieve-ai-tools. Klanten hebben hier begeleiding en expertise nodig. Andere groeifactoren zijn de toegenomen vraag naar cybersecurity-diensten (36%) en cloud computing (34%). Iets minder dan een derde (31%) van de respondenten noemt het gebrek aan it-professionals een remmende factor. Ook de snelle veranderingen in het cybersecurity-landschap vormen een uitdaging.
De GTIA vroeg ook waar de grootste omzetkansen in de Benelux worden verwacht. Op nummer één staat cybersecurity-dienstverlening, gevolgd door ai-services, data-diensten en digitale marketing. De beste winstmogelijkheden bieden de ai-diensten, integratie-diensten, digitale marketing en cybersecurity.
De non-profitorganisatie stond voorheen bekend als de CompTIA Community, de leveranciers-onafhankelijke ledenorganisatie van CompTIA. Deze organisatie telt tienduizenden it-professionals afkomstig van meer dan tweeduizend beheerde dienstenaanbieders, solution providers, techleveranciers, distributeurs en andere bedrijven die het it-kanaal bedienen.
Het it-kanaal…was is dat nou weer.
Ah, dat verhaal van die cloud, OPEX only, met dashboard en 1 druk op de knop enzo en dat dat weer passee is.
Leve de complexe technologie.
De aangepaste belasting leus : Makkelijker kunnen we het wel maken, maar dat vinden we niet leuk.
“Het ingewikkelde karakter van de technologie betekent een geweldige kans voor de hele branche, variërend van managed service providers tot grote integrators.”
om ons zelf nog beter van dienst te kunnen zijn dus.
De non-profit organisatie die staat te juichen bij al dat profit.
Snapt u het nog ?
Nee, precies. Dan is het goed 😀