Google brengt artificial intelligence (ai) naar de fysieke wereld. Deepmind, het ai-bedrijf van Google, introduceert twee nieuwe ai-modellen die de basis leggen voor een nieuwe generatie behulpzame robots. Beide modellen stellen verschillende robots in staat om een breder scala aan taken uit te voeren dan ooit tevoren.
Tot nog toe konden deze modellen alleen in de digitale wereld werken. Maar dat is veranderd. Ook in de echte wereld bewijzen dit soort robots hun nut. Ze kunnen dingen begrijpen en reageren zoals mensen dat doen. Dat lijkt aardig te zijn gelukt, gelet op de video’s die Google heeft verspreid. De handige hulpjes kunnen vruchten in een fruitmandje stoppen, speelkaarten oppakken en op de juiste plaats leggen alsmede een basketbal in het net werpen. Ze herkennen 3d-objecten en kunnen die sorteren. Zo kan je bijvoorbeeld orde scheppen op het keukenblad.
Voortgang is gemaakt met Gemini Robotics, een geavanceerd model dat tekst, beeld en acties combineert om robots direct aan te sturen. Gemini Robotics-ER helpt robots om beter ruimte te begrijpen. Ontwikkelaars kunnen hun eigen programma’s uitvoeren dankzij Gemini’s menselijke redeneringsvermogen.
De volgende generatie humanoïde robots is op komst. Google werkt daarbij samen met Apptronik. Volgens Google betekent het eerder genoemde Gemini Robotics dat echte algemene robots een behoorlijke stap dichterbij zijn gekomen. Want deze software kan generaliseren naar nieuwe situaties en een breed scala aan taken ‘direct uit de doos’ oplossen, inclusief taken die het nog nooit eerder in training heeft gezien.
De vooruitgang spitst zich toe langs drie assen: de robots kunnen zich aanpassen aan verschillende situaties. Bovendien zijn ze interactief, wat betekent dat ze instructies of veranderingen in hun omgeving snel kunnen begrijpen en erop kunnen reageren. Tenslotte zijn ze ook behendig, wat betekent dat ze de dingen kunnen doen die mensen over het algemeen met hun handen en vingers kunnen doen. Gemini Robotics is geschikt voor verschillende typen robots, stelt Google.