ServiceNow neemt het eveneens Amerikaanse ai-bedrijf Moveworks voor 2,85 miljard dollar over. Het is de bedoeling om Moveworks’ ai-assistent en zoektechnologie voor bedrijven te integreren met de ai-gedreven oplossingen voor bedrijfstransformatie die het softwarehuis aanbiedt.
Terwijl ServiceNow pionierde op het gebied van bedrijfsworkflows en automatisering, richt Moveworks zich op het bouwen van een universele ai-assistent voor werknemers, aangestuurd door de revolutie van grote taalmodellen. Werknemers gebruiken de ai-assistent om hun it-, hr-, crm-, finance- en workplace-activiteiten te transformeren. Volgens Moveworks wordt geen enkele ai-assistent zo breed door medewerkers van klanten ingezet. Onder meer Unilever, Marriott, Siemens, Databricks, Toyota, Honeywell en Johnson Controls vertrouwen op Moveworks.
ServiceNow verwacht dat deze combinatie van ai-mogelijkheden de arbeidsproductiviteit bij klanten doet toenemen. De interactie van werknemers met bedrijfssystemen zou er eenvoudiger door worden. Dat kan de adoptie van het ai-platform van de Californische onderneming in verschillende sectoren, waaronder crm versnellen. Vergroting van het marktaandeel in de ai-markt is een belangrijk doel.
ServiceNow zag vorig jaar zijn ai-klantenbestand al sterk groeien. Maar beleggers zijn niet erg overtuigd van de waarde van de deal, gelet op de koersdaling van 5,5 procent na aankondiging van de definitieve deal.