Thales en Sopra Steria gaan een meerjarige samenwerking aan om de digitale transformatie van het luchtverkeersbeheer in Europa te versnellen. Het partnerschap richt zich op de modernisering ervan en ondersteunt bovendien een veilige en duurzame luchtvaart. Daartoe behoort ook het aanbieden van Thales’ OpenSky-platform aan luchtvaartnavigatiediensten.
Het plan van de Franse defensie- en elektronicaconcern en het eveneens Franse Sopra Steria is in lijn met de doelen van de nieuwe versie van de Europese Air Traffic Management (ATM) Masterplan, gericht op de digitalisering en daarmee de veiligheid van het luchtverkeer. Zo moet de samenwerking zogeheten luchtvaartnavigatiediensten (air navigation service providers; ansp’s) helpen om de overstap naar een nieuw dienstverleningsmodel te maken.
Noodzaak
Met de groei van het luchtverkeer en tegelijk de noodzaak om duurzamere luchtvaartdiensten te leveren, is het essentieel dat luchtverkeersbeheersystemen voldoen aan de nieuwste (lees strengere) veiligheids- en cyberbeveiligingsnormen. Open architecturen en interfaces moeten het mogelijk maken voor ansp’s om op de lange termijn toegang te krijgen tot de beste componenten, toepassingen en systemen. Dit bevordert niet alleen de interoperabiliteit, maar bespaart ook kosten.
Spil is het OpenSky-platform van Thales, een open cybersecurityplatform dat ansp’s in staat stelt te profiteren van de digitale transformatie zonder concessies te doen aan de veiligheid van luchtverkeersbeheersystemen.
Christian Rivierre, topman bij Thales, meent dat het verbond met Sopra Steria de eigen expertise in cyberbeveiliging en digitale transformatie zich nu ook uitbreidt naar het luchtverkeersbeheer. Zijn nieuwe ‘collega’ Xavier Pecquet, directeur Aerospace bij Sopra Steria (voorheen Ordina in Nederland), verwacht intussen klanten innovatieve en veilige oplossingen aan te kunnen bieden voor luchtverkeersbeheer.