BLOG – Nederland staat al enkele jaren op het punt afscheid te nemen van 2G mobiele netwerken, de technologie die sinds de jaren negentig de basis vormt voor mobiele communicatie. Met de introductie van geavanceerdere netwerken zoals 4G en 5G, lijkt dit een logische stap. Toch stelt dit afscheid sommige operators voor een uitdaging.
Waar Odido in juni 2023 2G afsloot, hebben KPN en Vodafone hun deadlines herhaaldelijk uitgesteld. Zo verlengde KPN de uitfaseringsdatum van 1 december 2025 naar 2027, terwijl Vodafone nog tot eind 2026 2G-ondersteuning biedt. Waarom duurt dit proces zolang?
Hoewel 2G verouderd is, beperkte snelheid en capaciteit biedt, en relatief hoge beheerkosten met zich meebrengt, biedt het betrouwbare ondersteuning voor specifieke toepassingen. Het netwerk is bovendien populair vanwege de goede dekking, energiezuinigheid en voordelige randapparatuur, vooral voor zakelijke machine-to-machine en iot-oplossingen. Denk aan sensoren en monitoren in industriële omgevingen en utility networks, alarmering, pin-terminals, smart city-toepassingen zoals vulgraadsensoren in afvalcontainers, en naar schatting zeventig miljoen Europese voortuigen voorzien van emergency call (ecall)-systemen die automatisch hulpdiensten inschakelen ingeval van ongeluk detectie.
De transitie naar alternatieven, zoals lora, sigvox, lte-m of nb-iot-netwerken, vereist vaak aanzienlijke investeringen van bedrijven. Zij moeten duizenden apparaten vervangen, vaak op moeilijk bereikbare locaties. Bovendien roept dit vraagtekens op over de continuïteit van diensten zoals ecall, die met een 2G-uitfasering niet langer bruikbaar zijn.
KPN en Vodafone staan voor een strategische keuze: (nog langer) doorgaan met 2G of de focus definitief verleggen naar toekomstbestendige netwerken? Met een breed scala aan alternatieve iot-oplossingen en de dringende noodzaak om schaarse frequenties zo efficiënt mogelijk te benutten, lijkt een definitieve uitfasering onvermijdelijk.
In onze opdrachten komen we regelmatig toepassingen tegen die nog deels of volledig op 2G connectiviteit zijn gebaseerd. Dit geldt zelfs voor relatief recente contracten, die via aanbestedingen tot stand zijn gekomen. Het is essentieel dergelijke oplossingen kritisch onder de loep te nemen, omdat apparaten die op 2G zijn aangesloten zijn hun connectiviteit verliezen zodra het netwerk wordt uitgefaseerd.
Voorkom verrassingen
Om te voorkomen dat deze uitval onverwacht problemen brengt, is het zaak in de komende jaren alle apparaten te controleren en waar nodig de connectiviteitsmodule te vervangen. Door deze acties op te nemen in uw onderhoudsplanning, óf te combineren met de vernieuwing van functionaliteiten en hardware, voorkom je last-minutestress wanneer de operators hun 2G netwerken daadwerkelijk afsluiten.
Met het einde van 2G in zicht is het voor huidige gebruikers cruciaal tijdig voorbereid te zijn op de transitie. Begin met het ontwikkelen van een strategische visie op connectiviteit. Door deze te vertalen naar concrete acties en vervolgens gestructureerd en stapsgewijs uit te voeren, is de organisatie voor te bereiden op de onvermijdelijke veranderingen die de komende jaren gaan plaatsvinden. Een proactieve aanpak bespaart tijd, kosten en onzekerheid op de lange termijn.
Gregor Hendrikse is managementconsultant bij Highberg
![](https://www.computable.nl/wp-content/uploads/2025/02/Gregor-Hendrikse-4x3-1.jpg)