Het vervangen van een systeem waarin UWV-medewerkers de gegevens van arbo-keuringen opslaan, verloopt moeizaam. Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) onderzocht het project op aanvraag van het ministerie van Sociale Zaken en concludeert nu dat het tempo omhoog moet, maar dat de bureaucratie een soepele overgang in de weg staat.
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de Divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) van het UWV maar ‘beperkt voortgang boekt bij het optimaliseren van de informatievoorziening.’ Ook dreigt verdere vertraging voor het project dat al in 2021 is gestart, waarschuwt het adviescollege.
Aanvankelijk lag de focus in het project op procesvernieuwing. Maar in 2023 is dat veranderd en verlegd naar de technische vervanging van het huidige, verouderde medewerkersysteem. De adviseurs staan achter de keuze van die koersverlegging en dus de vervanging van het oude systeem, maar ze waarschuwen dat er onvoldoende zicht is op de vervolgaanpak als dat nieuwe systeem er eenmaal is. Het bedrag voor het project is bergroot op 8,4 miljoen euro.
Acties
Om de optimalisatie van de informatievoorziening te versnellen adviseert het college de volgende drie acties: ‘Blijf koersen op het zo snel mogelijk uitfaseren van het huidige medewerkersysteem. Werk parallel aan een vernieuwingsaanpak voor SMZ met kleine, beheersbare stappen. Elimineer onnodige bureaucratie die de slagkracht van projecten belemmert.’
Passend werk
De divisie Social Medische Zaken (SMZ) van het UWV richt zich op mensen die door ziekte of andere oorzaken (gedeeltelijk) niet meer kunnen werken. SMZ beoordeelt tot welke werkzaamheden deze mensen nog wél in staat zijn en welk type werk passend zou zijn. Het UWV wil de informatievoorziening (IV) voor deze beoordelingen optimaliseren.
Het project ‘SMZ IV-optimalisatie Ziektewet-Arbo (SIO ZW-Arbo)’ richt zich specifiek op een organisatieonderdeel dat de rol van werkgever en arbodienst vervult voor een specifieke groep uitkeringsgerechtigden (waaronder uitzendkrachten, oproep- of invalkrachten) die geen werkgever hebben in de zin van de Ziektewet.
Het ministerie van Sociale Zaken en concludeert nu dat het tempo omhoog moet, maar dat de bureaucratie een soepele overgang in de weg staat.
Tja, zoiets wist ik al 30 jaar geleden meteen toen ik zo’n uwv gebouw binnen liep..
Otimaliseren en optimalisatie dus, komt 4 maal voor in het artikel.
Dan weet je het wel he.
Dat wordt, of projectgroepjes in het leven roepen voor plan en implementatie proces enzo.
Of.. zonder nadenken gewoon invoeren.
Het is de keuze tussen nu het management betalen voor een onzinnig plan of staks om de hele klerezooi te fixen als het weer mis ging. Ik zou het laatste doen, want het gaat hoe dan ook mis.
Misschien een onderzoek doen naar de optimale keuze strategie ?
Maar wel versneld 😛
De Actie paragraaf is ook weer voorspelbaar.
Klinkt als een interview met een voetballer hoe de crisis in hun elftal op te lossen:
“we moeten vanaf nu elke wedstrijd gewoon winnen”.
Eigenlijk willen ze verandermotor, maar ja dat mocht niet 😉
Als we kijken naar de meest voorkomende oorzaken bij veranderingen die vastlopen in bureaucratie dan gaat het vooral om organisatorische kenmerken zoals weerstand tegen verandering. Medewerkers en leidinggevenden vrezen verstoring van de status quo en tonen daarom passieve of actieve weerstand. Het bekende NEE-comité van zure reacties die niks zien in verandering omdat de verbeteringen niet duidelijk zijn is geen onbekende op dit platform. Wat betreft het comfort van het warme kampvuur en de grot die boven het verlangen naar de kusten achter de horizon van de eindeloze zee gaan trekt ieder de schoen aan die past.
30 jaar geleden was ik niet zo organisatiesensitief om bij binnenkomst de geur van een bureaucratische organisatie te ruiken. Deze ervaring kwam door alle internationale projecten waarin ik meer de lijder dan de leider was doordat je een verandering moet verkopen met de voordelen ervan. En wat betreft de verouderde medewerkersystemen achter de door Dino gekoesterde firewall die niet het tijd- en plaats onafhankelijk werken ondersteunen maak ik me dan ook schuldig aan een behoudendheid in het digitaliseren van de papieren processen vanwege een bewijslast via de bonnetjes.
Leuker kunnen we het niet maken maar makkelijker wel want in procesvernieuwing verlangen de adviseurs naar de kusten achter de horizon van de eindeloze zee met AI. Wat betreft een oceaan aan ongestructureerde data waarin een schat aan informatie in zit stuit het UWV steeds vaker op ijsberg van controle achteraf. Schade voor de belastingbetaler is in nevelen gehuld maar ligt politiek gevoelig nu achter de horizon van eindeloze zee de olifant in de porseleinkast is los gelaten.
Efficiëntie is nog altijd een vies woord, ik kom het niet eenmaal tegen in het verhaal want optimaliseren zonder te kijken hoe anderen het mogelijk beter doen blijft het gebruikelijke navelstaren in de polder voor leedvermaak zorgen.
he wat een nare bijsmaak oud : “NEE-comité van zure reacties”, “leedvermaak in de polder”
op de man spelen: “de door Dino gekoesterde firewall”
en vooroordelen: “wat betreft de verouderde medewerkersystemen achter de door Dino gekoesterde firewall die niet het tijd- en plaats onafhankelijk werken ondersteunen
Zelf denk ik natuurlijk in oplossingen: SOA bijvoorbeeld 😛
done right wing enzo, want procesvernieuwing heeft nog no… laat maar, anderen kunnen dat beter uitleggen.
En in het kader van participatie en individuele verantwoordelijkheid en zelfbedieiningsloket zouden al die uitkeringsgerechtigden eigenlijk op zich zelf hun uitkering moeten kunnen regelen.
Wie had dat gedacht.
Nog nooit zoveel mensen met betaalde baan en oh oh oh, wat heeft UWV het toch druk druk druk
Navelstaren in de polder versus de nevelen van de eindeloze AI zee.
denk nou eens positief.
Die VOC mentaliteit mag tenslotte weer.
Heb vertrouwen in onzinkbaarheid 😛 ipv van steeds te zeiken over die reddingssloepen van de controle achteraf.
Wees maar niet bang, de nacht zal het je leren.
En het werd zomer.
Ik speel niet op de man maar op de bal door zoiets als efficiëntie te noemen want verouderde medewerkerssystemen met het loketdenken van SOA vraagt om een 180 graden verandering met zoiets als klantsystemen. Wat betreft het doel, de bal en de man kun je tweemaal 45 minuten in balbezit zijn zonder te scoren. En als niemand wint en niemand verliest terwijl er wel punt gehaald wordt dan is iedereen gelukkig of ben ik nu te filosofisch over een match-fixing in de polder?
Voor altijd nummer 14 terwijl je zo graag nummer één wilde zijn…
Wat betreft genaaid worden met een nummer op je rug zijn sinds 1 januari 2020 BTW-nummers van ZZP-ers niet meer gelijk aan hun BSN. O tempora, o mores van Cicero versus Sein und Zeit wil dat nog niet zeggen dat deze koppeling ook uit de ijsberg onder het wateroppervlak is verdwenen. Compliance als een werk in uitvoering gaat om een stratenmaker-op-zee show want ik denk niet positief of negatief maar rationeel recht door zee.
Wat betreft loket van de zelfbediening met zoiets als een klantsysteem en de achterliggende medewerkerssystemen zijn de schotten die voor compartimentering moeten zorgen bij UWV als van de Titanic.
Begin nu eens met het maken van functionele ontwerpen van de systemen die er nu zijn en publiceer deze openbaar via Github of zo.
Zo kunnen interne en externe ontwikkelaars dit als leidraad gebruiken om een nieuw systeem te bouwen. Tevens kunnen externe onderzoekers suggesties doen over verbeteringen of kunnen er opmerkingen gemaakt worden over ontwerpfouten. Het is nu een “black box” waarvan niemand weet waar het begint en eindigt en alleen een klein groepje binnen het UWV (misschien) het hele plaatje heeft.