Visma heeft wederom een succesvol jaar achter de rug. Het Noorse softwarebedrijf dat Nederland als tweede thuismarkt beschouwt, boekt over 2024 26 procent meer brutowinst en zeventien procent meer omzet dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal was ook sprake van een flinke groei van winst en omzet, deels gedreven door elf overnames.
Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) over heel 2024 komt uit op bijna 893 miljoen euro, bij een omzet van ruim 2,8 miljard euro. De groei is een voortzetting van de trend in 2023, toen ook indrukwekkende resultaten werden geboekt. In de laatste drie maanden van 2024 bedroeg het resultaat 213 miljoen (+12 procent) bij een omzet van 737 miljoen euro (+14 procent). Dat het kwartaalresultaat achterblijft bij het volledige jaar, komt door extra uitgaven aan marketing in aanloop naar het nieuwe jaar.
Nederland is na Noorwegen de grootste markt van het bedrijf. Hier boekten ze bijna zeshonderd miljoen euro of ruim 21 procent van de totale netto-omzet. Ter vergelijking: in Noorwegen bedroeg dit ruim 25 procent en in België was het 4,4 procent. Visma is actief in 33 landen, vooral in Europa maar ook in Latijns-Amerika.
Overnamestrategie van Visma
Visma voegde in het vierde kwartaal elf bedrijven toe aan de bedrijvengroep, waarvan drie in de Benelux. De onderneming volgt dan ook een zeer actieve acquisitiestrategie. Zo nam het bedrijf in december TimeChimp over, een Amsterdamse aanbieder van urenregistratie- en projectmanagementsoftware. Een week eerder lijfden de Noren Bizzcontrol in, een Gentse ontwikkelaar van adviessoftware voor accountants. In november legden de Noren beslag op Mobilexpense, een bedrijf uit Brussel levert software om bedrijfsuitgaven te beheren. In augustus was de Nederlandse aanbieder van accountancysoftware Hix aan de beurt. In februari werd Visma de nieuwe eigenaar van GW Crossmedia, een Apeldoornse dienstverlener op het gebied van webarchivering bij overheden, financiële instellingen en andere bedrijven.
Het softwarebedrijf zet vol in op zijn saas-aanbod in de publieke sector, met inmiddels 34.000 klanten die gemiddeld 16.500 euro in het laatje brengen. ‘In Scandinavië en Nederland haalden we belangrijke contracten binnen met nieuwe klanten, onderhandelden we over contracten en wonnen we bestaande en voormalige klanten in de publieke sector terug.’ In Nederland haalde de onderneming bovendien belangrijke langetermijncontracten binnen met klanten in de gezondheidszorg, ouderenzorg en het onderwijs, staat in het kwartaalverslag (pdf).