Bijna drie op de vier werkgevers in de ict-sector heeft moeite met het invullen van vacatures. Vooral softwareontwikkelaar en systeembeheerders zijn gewild. Een combinatie van scholing, arbeidsbesparende technologieën en arbeidsmigratie is noodzakelijk om de groeiende krapte aan te pakken.
Dat blijkt uit een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in samenwerking met brancheorganisatie NLdigital. Volgens het rapport ‘Omgaan met moeilijk vervulbare vacatures‘ heeft 74 procent van de werkgevers in de ict-sector moeite met werving. Bij één op de vijf bedrijven staat een vacature langer dan zes maanden open. De grootste uitdagingen liggen bij een gebrek aan geschikte kandidaten, concurrentie binnen de sector en de hoge salariseisen van potentiële werknemers.
Het rapport noemt drie strategieën om de krapte te bestrijden. De eerste is scholing en doorstroming. Zo moeten bedrijven investeren in opleidingen en de doorstroom van junior naar senior functies bevorderen. ‘Tijdgebrek en de beschikbaarheid van geschikte opleidingen blijven hindernissen. Zelf opgezette leerprogramma’s en skills-gebaseerde werving bieden kansen’, schrijven de onderzoekers.
Als tweede worden arbeidsbesparende technologieën genoemd. Diekwart van de organisaties gebruikt tools zoals robotic process automation (rpa) en ai om de werkdruk te verlichten en processen te verbeteren. Toch blijft een gebrek aan interne expertise een obstakel. Het inhuren van externe kennis kan hierbij helpen, stelt SEO.
Als derde komt arbeidsmigratie aan bod: ‘Buitenlands talent is voor veel bedrijven essentieel om hun capaciteit en concurrentiekracht te behouden. Oplossingen zoals taaltrainingen en cultuursensitieve onboardingprogramma’s worden steeds belangrijker.’
Samenwerking als sleutel tot succes
Interim-directeur van NLdigital René Corbijn stelt vast dat de krapte in de ict-sector al lange tijd een uitdaging is. ‘Het rapport laat ook zien dat er volop kansen liggen om arbeidsmarktkrapte te bestrijden. Dit vraagt om goede samenwerking. Het bedrijfsleven kan nog meer investeren in de ontwikkeling van digitaal talent van binnen en buiten de sector. Ook zien we dat veel bedrijven talent uit het buitenland aantrekken. Het is cruciaal voor de toekomst van onze digitale bedrijven dat kennismigranten welkom blijven in Nederland.’
Ook is volgens Corbijn intensieve samenwerking met overheden en instanties als het UWV nodig. ‘De arbeidsmarktkrapte raakt niet alleen bedrijven uit de digitale sector maar alle bedrijven en organisaties die aan het digitaliseren zijn.’
Wat betreft een scheef salarishuis hebben we wel meer tekorten in de techniek als gevolg van verkeerde keuzen waardoor het ‘Too many chiefs and not enough Indians’ probleem gecreëerd werd eind vorige eeuw. Want toen werd het zelf doen met de eigen opgezette leerprogramma’s en skills-gebaseerde werving wegbezuinigd door Philips en anderen bedrijven. De eerdere bedrijfsscholen verdwenen als gevolg van een circus met certificeringen voor de skills-gebaseerde toetsing in de werving. Koop globaal en denk lokaal heb je hierdoor dertien software ontwikkelaars voor de prijs van twaalf of minder als we kijken naar off- en nearshoring. En de concurrentiekracht van dertien-in-een-dozijn gaat ook niet om de vacature van een beheerder gaat maar om de regisseur die met proces-efficiëntieverbeteringen voor waarde zorgt.
Wat betreft de echo’s uit het verleden met RPO begon ik mijn loopbaan met een onderzoek naar de automatisering van het beheer middels een job scheduler als vervanging van operators in ploegendienst. Uitkomst van onderzoek was dat zich in de batchverweking altijd situaties voor deden die een menselijke interruptie nodig hadden om het probleem op te lossen. Kans van optreden en de mate van impact leidde tot standby diensten toen de uitwisseling van informatie in de keten niet meer middels tape ging. Voorwaarden voor proces-efficiëntieverbeteringen zitten tenslotte meer in de organisatie dan de techniek zoals bij een andere opdrachten bleek. Waardevermeerdering door een kostenbewustzijn gaat namelijk om de rode innovatie waarin hetzelfde doen maar dan voor minder om de knelpunten in de keten gaat.
Ketenbeheer vraagt dan ook een stapel skills-gebaseerde toetsingen als we kijken naar een management theorie zoals het wegnemen van alle knelpunten in proces-efficiëntieverbeteringen. Eén daarvan is ontwetendheid want sinds 1 januari 2025 is er een rapportageverplichtingen over de proces-efficiëntieverbeteringen aangaande de klimaatdoelstellingen in het datacentrum. En wat betreft het meten van een CO2-footprint is de SOA architectuur vervuilend als we kijken naar een inefficiëntie van transacties ten opzichte van oude batchverwerkingen en de kolengestookte cloud. Back to the future van nuchterheid in het wolkenlandschap met Hollandse windmolens denk ik niet dat NLdigital heen waardevermeerdering geeft als ik kijk naar de skills-gebaseerde toetsing van certificeringen.
Briljant, als je intern geen kennis hebt, probeer dan eens via externen..
Zucht, dankjewel SEO Economisch onderzoek.
Eens kijken wat ze nog meer ontdekt hebben.
Ah, werkgevers in de ict-sectors hebben moeite met werving omdat ze moeilijk kandidaten kunnen vinden.
Wat je daar nou mee moet..
En als je ergens te weinig kennis van hebt, moet je maar maar leerprogrammas aanbieden.
Lijkt me lastig als het probleem juist is dat de kennis ontbreekt 😛
De ommekeer naar cultuursensitieve onboardingsprograma’s is ook wonderlijk.
Ruim baan voor het buitenlands talent.
NL Digital adviseert India first.
En van wie komt dat gezeur over investering, opleiding en doorstroming naar senior functies ? Van een interim-directeur.
Rest my case.