SAP lanceert de zogeheten SAP S/4Hana Cloud Public Edition voor de detailhandel en de modebranche. Het platform integreert voorraadbeheer, winkeloperaties en supplychainmanagement in één systeem, draaiend op een cloudarchitectuur.
SAP deed de aankondiging op de Retail’s Big Show in New York van de National Retail Federation (NRF). Volgens het bedrijfssoftwareconcern missen generieke enterprise resource planning (erp)-systemen vaak de flexibiliteit en branchespecifieke functionaliteiten die voor bedrijven noodzakelijk zijn om goed in te kunnen spelen op de wensen van hun klanten (in dit geval de consument). De SAP S/4Hana Cloud Public Edition is specifiek ontworpen voor retailprocessen.
Tegelijkertijd introduceert SAP een nieuw loyaliteitsplatform dat winkeliers helpt om klantrelaties te verdiepen en gepersonaliseerde interacties mogelijk te maken. De oplossing, beschikbaar vanaf de tweede helft van 2025, biedt onder meer loyaliteitsprofielen voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een centrale omgeving voor omnichannel-promotiebeheer en meetbare resultaten, met analyses van promotieprestaties en loyaliteitsverplichtingen, gekoppeld aan financiële systemen voor nauwkeurige return on investment (roi)-metingen en afrekeningen met leden en partnermerken.
Ai-assistent
Het Duitse erp-softwareconcern kondigt ook een ai-shoppingassistent aan, die vanaf medio 2025 beschikbaar is. Deze slimme assistent is geïntegreerd met de SAP CX AI Toolkit en SAP Commerce Cloud en gebruikt natuurlijke taalverwerking om klanten sneller te helpen producten te vinden.
Op het hoofdkwartier in Walldorf heeft SAP een showroom ingericht waar het tal van it-oplossingen voor de detailhandel presenteert.