Generatieve AI biedt tal van mogelijkheden voor bedrijven om efficiënter te werken, maar om AI succesvol te integreren, is een veilige en doordachte aanpak cruciaal. Steeds meer medewerkers gaan aan de slag met tools zoals ChatGPT om te onderzoeken hoe deze hun eigen werk kunnen ondersteunen. Voor veel softwarebedrijven kan AI, mits goed toegepast, aanzienlijke voordelen opleveren. Wel is het belangrijk dat de IT-organisatie hier grip op houdt en de organisatie adviseert hoe ze op een slimme én veilige manier van AI gebruik kunnen maken. De AI-missie van Visma is tweeledig: we willen alle medewerkers binnen Visma ondersteunen met AI-tools, zodat ze hun werk kunnen verbeteren Daarnaast willen we AI toepassen in onze producten om deze te versterken. In deze blog bespreek ik vijf praktische adviezen hoe je AI succesvol in je organisatie kan integreren en waar jouw IT-organisatie een sturende rol in kan hebben.
- Kies voor veilige, interne AI-tools bij gevoelig datagebruik
Veel medewerkers experimenteren met publiek toegankelijke AI-tools zoals ChatGPT, Microsoft CoPilot of Google Gemini. Maar voor bedrijven die met privacy- of concurrentiegevoelige gegevens werken kan het gebruik van publiek toegankelijke AI-tools risico’s meebrengen. Daarom is het verstandig om zelf interne AI-tools te ontwikkelen of bestaande tools aan te passen die specifiek zijn afgestemd op de beveiligings- en compliance-eisen voor jouw organisatie. Hiermee kunnen medewerkers veilig profiteren van de voordelen van AI, zonder dat ze concessies moeten doen op het gebied van dataveiligheid. Zo heeft Visma een eigen interne AI-tool, genaamd VismaGPT, ontwikkeld die vergelijkbaar is met ChatGPT, maar die binnen de eigen infrastructuur draait. Deze oplossing biedt dezelfde voordelen als publieke AI-tools, maar voldoet aan strenge GDPR-normen. Dit maakt het mogelijk om veilig privacygevoelige documenten te analyseren of om privacygevoelige gegevens te gebruiken in prompts.
- Ondersteun ontwikkelaars met AI-tools zoals GitHub Copilot
Voor complexere code is de kennis en input van de ontwikkelaar onmisbaar om de kwaliteit van softwareontwikkeling te waarborgen. Toch kan AI wel een belangrijke rol spelen in het versnellen van softwareontwikkeling. Tools zoals GitHub Copilot bieden ontwikkelaars de mogelijkheid om code automatisch aan te vullen, nieuwe functies voor te stellen, en repetitieve taken sneller af te handelen. Denk aan het aanvullen van boilerplate code, het optimaliseren van code-migratieprocessen of het snel opzetten van prototypes. Dit verhoogt niet alleen de snelheid en efficiëntie van ontwikkelteams, maar heeft ook een positief effect op werktevredenheid, zo toonde Visma’s eigen adoptierapport onder onze ontwikkelaars aan. Wanneer een meerderheid van de ontwikkelaars in een team GitHub Copilot gebruikt, laat onze data zien dat ze zich veel effectiever voelen in hun werk. De statistieken laten ook zien dat teams die GitHub Copilot regelmatig gebruiken, tevredener zijn op het werk..
- Gebruik AI om klantondersteuning te versterken
Voor customer service-teams kan AI een krachtige manier zijn om de support te verbeteren en de respons snel en consistent te houden. Met behulp van geavanceerde chatbots kunnen klanten vragen stellen en direct antwoorden krijgen op basis van grote hoeveelheden data. Deze technologie maakt gebruik van zogeheten retrieval augmented generation (RAG), een AI-techniek waarbij specifieke informatie uit een grote database gehaald wordt om in real-time antwoord te geven. Om dit in je eigen organisatie op te zetten, koppel je een Large Language Model (LLM) naar keuze met een RAG setup aan je eigen database met bedrijfsgegevens, supportdocumenten of protocollen. Op die manier kunnen chatbots die j je organisatie gebruikt specifieke klantvragen beter beantwoorden met referenties naar eigen data. Dit levert betere output op dan wanneer je een model gebruikt dat hier niet op is getraind.
- Bied een catalogus met AI-tools aan voor veilige en flexibele adoptie
In een tijd waarin medewerkers massaal experimenteren met generatieve AI is het belangrijk dat de IT-organisatie grip houdt op de adoptie binnen de eigen organisatie. Enerzijds door security-policies op te stellen en ook de security-maatregelen te nemen om het gebruik te monitoren. Maar om ervoor te zorgen dat AI-tools veilig worden gebruikt en toch breed toegankelijk blijven, kan de IT-organisatie een centrale catalogus aanbieden met goedgekeurde AI-oplossingen. Zo’n catalogus stimuleert ook medewerkers die misschien vanuit zichzelf minder snel aan de slag gaan met AI om dat toch te doen.
- Experimenteer met AI voor UX-testen en gebruikerservaringen
AI biedt unieke mogelijkheden om gebruikerservaringen (UX) sneller en effectiever te testen. Dit kan bijvoorbeeld door AI-tools in te zetten die visuele analyses uitvoeren, zoals het beoordelen van de intuïtiviteit van een gebruikersinterface. Ook kunnen AI-modellen analyseren hoe gebruikers bepaalde elementen op een website of in een software-oplossing ervaren, wat leidt tot betere en gebruiksvriendelijkere ontwerpen. Bij Visma kunnen teams screenshots uploaden naar VismaGPT en de AI vragen om als “nieuwe gebruiker” de interface te evalueren. De AI-bot geeft vervolgens feedback over hoe gebruikers een scherm waarschijnlijk zullen navigeren en stelt verbeteringen voor om de gebruikerservaring te verbeteren.
De toekomst: netwerken van AI-agents
AI blijft zich razendsnel ontwikkelen en dat betekent ook dat wat vandaag nog niet mogelijk is over één, twee of drie maanden misschien wel kan. Ons team houdt VismaGPT up-to-date, implementeert de nieuwste AI-tools en werkt nauw samen met cloudleveranciers. Door voortdurend nieuwe technologieën te evalueren en AI-tools te verbeteren, blijft je organisatie flexibel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovatieve toepassingen. Zo blijven we flexibel om in te kunnen spelen op nieuwe AI-ontwikkelingen. Wat de toekomst gaat brengen, kan niemand voorspellen. Ik verwacht wel dat AI steeds slimmer en goedkoper wordt, en dat we richting gespecialiseerde netwerken van AI-agents gaan. In de toekomst zal een centrale AI misschien een vraag verdelen onder meerdere AI-agents met ieder hun eigen specialisme en die gezamenlijk tot de beste output komen als respons op één prompt. Zo’n netwerk van AI-agents maakt dat we steeds betere resultaten kunnen behalen. Wil je meer te weten komen over hoe we bij Visma gebruikmaken van AI? Lees dan gauw verder.