Het verlichten van de toenemende druk op overheden en publieke organisaties vereist verregaande digitalisering. Dat stelt Sander van de Merwe, Business Area Director bij Visma. “Gelijktijdig kampt het publieke segment met steeds meer problemen. Ambtenaren, zorgverleners en onderwijzers hebben te maken met veranderende wet- en regelgeving en groeiende administratiedruk. Dat vraagt om een toekomstbestendige digitale infrastructuur.”
Dankzij autonome groei, gecombineerd met een uitgekiende overnamestrategie, versterkt Visma zijn positie door aanvullingen op het omvangrijke portfolio van SaaS-oplossingen die de kernprocessen binnen organisaties ondersteunen en verbeteren. De overnames openen ook nieuwe wegen voor het bedrijf. Bijvoorbeeld voor oplossingen die de hele digitale transformatie in het bedrijfsleven en bij de (semi)-overheid stroomlijnen. Hierdoor betreedt Visma verticale markten waarin het zich snel kan vestigen als een partner en expert.
Verregaande digitalisering
“Een goed voorbeeld hiervan zijn gemeenten”, zegt Van de Merwe. “Gemeentelijke voorzieningen krijgen in toenemende mate een digitaal component. Dat geldt voor het contact met burgers, maar ook voor de samenwerking met ketenpartijen binnen domeinen, zoals ruimtelijke ontwikkeling en het sociaal domein. Digitalisering helpt om dat allemaal gemakkelijker, betrouwbaarder en kwalitatief beter te kunnen uitvoeren.”
“Ook zien we dat de administratiedruk op bijvoorbeeld onderwijzers en zorgverleners verder toeneemt”, vervolgt Van de Merwe. “Ze besteden, net als ambtenaren, steeds meer uren aan het rapporteren van gegevens, terwijl het benutten van deze informatie voor waardevolle inzichten en verbeteringen in het beleid achterblijft. Slimme technologie en standaardisatie kunnen helpen dit proces te stroomlijnen, door bijvoorbeeld registraties te vereenvoudigen en waardevolle trends uit data te halen.”
De wijze van administreren is ook gebaat bij verdere digitalisering en de toepassing van Artificial Intelligence (AI), stelt Van de Merwe. “Zo heeft Visma een toepassing voor spraakgestuurd rapporteren in de zorg geïntroduceerd. Zorgverleners kunnen, al dan niet in realtime, verslagen inspreken in plaats van deze na afloop zelf uit te typen. Zorgverleners kunnen door deze spraaktechnologie ten minste 30% tijd besparen, waardoor ze meer tijd hebben voor hun patiënten. Ook zorgt het voor een betere en meer gedetailleerdere registratie van gegevens.”
Data wordt ook wel als het nieuwe goud gezien. Toch vraagt deze uitspraak om nuance. “Zolang data niet op de juiste manier wordt toegepast in organisaties, zullen het beleid en de processen niet verbeteren. De inzet van business intelligence tools zijn essentieel voor het verkrijgen van waardevolle inzichten. Gemeenten kunnen hiermee hun beleidsvoering verbeteren, zorginstellingen kunnen trends identificeren die bijdragen aan betere behandelmethoden en onderwijsinstellingen kunnen hun lesprogramma’s beter laten aansluiten op de behoefte van leerlingen en studenten. De inzet van gedegen data-analyse is daarmee een strategische bron voor optimalisatie.”
Informatie-uitwisseling en standaardisatie
“Data is ook buiten de organisatie waardevol,” gaat Van de Merwe verder. “In het publieke segment wordt steeds vaker samengewerkt in de keten. Tijdige en juiste informatie-uitwisseling is daarbij essentieel. Veel data blijft desondanks binnenshuis, bijvoorbeeld omdat het om gevoelige gegevens gaat of er geen methode voorhanden is om data veilig uit te wisselen. Zo kan het gebeuren dat gegevens handmatig uit meerdere systemen moeten worden gehaald en onjuist worden overgenomen, met alle gevolgen van dien. Standaardisatie en veilige uitwisseling van data is daarom essentieel.”
Bij de gemeenten wordt hier hard aan gewerkt middels de Common Ground-beweging. Van de Merwe: “Common Ground heeft als doel om de informatievoorziening eenvoudiger, flexibeler en slimmer in te richten. Visma zit, samen met andere softwareleveranciers, bij de VNG aan tafel om de transitie vorm te geven.” Visma heeft volgens Van der Merwe een pioniersrol op het gebied van de digitale transitie in de publieke sector. “De SaaS-oplossingen die we introduceren voor het versterken van het kernproces worden ontwikkeld met de eindgebruikers aan tafel. Zo zien we direct de meerwaarde in de praktijk terug, bijvoorbeeld door te werken met real life use cases. Developers krijgen zo ook nog meer gevoel bij hun eigen product, wat de innovatie versnelt. Daar plukt iedereen de vruchten van.”