Hét Service Centrum (HCS), de it-servicedesk van een drietal samenwerkende GGD’s en een ambulancedienst, heeft de ai-oplossingen Azure OpenAI en Azure AI Speech van Microsoft ingevoerd. Daardoor moet de afhandeling van hulpvragen, de zogeheten tickets, effectiever en nauwkeuriger verlopen. SoftwareOne is de implementatiepartner van de ai-oplossingen.
Sep Akkermans, teamleider it-services bij HSC legt uit dat de it-servicedesk met de ai-oplossingen telefoongesprekken automatisch kan opnemen en samenvatten, waarna er automatisch een ticket met actiepunten wordt gemaakt in servicebeheertool Topdesk. ‘Dit bespaart ons niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat alle informatie volledig in het systeem staat.’
De ontwikkeling en toepassing van ai is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Akkermans benadrukt dat door een deel van de werkprocessen te automatiseren er ruimte is voor persoonlijke contact bij het afhandelen van een hulpvraag. Zijn bedrijf ziet mogelijkheden om de ai-oplossing verder in te zetten, zodat de servicedesk opschuift van incidenten oplossen naar een situatie waarin meer tijd is voor aandacht en uitleg aan de klant.
Akkermans: ‘Ik weet dat veel bedrijven en organisaties kijken naar de inzet van ai voor ticketregistratie en daarin liggen veel kansen op het gebied van samenwerking, testen en leren.’ Hij hoopt dat landelijke gezondheidsorganisaties elkaar inspireren en dat er een community rondom het thema ai ontstaat. ‘Zo kunnen we van elkaar leren.’
SoftwareOne
Hét Service Centrum is een samenwerkingsverband van GGD Hart voor Brabant, GGD West-Brabant, GGD Noord- en Oost-Gelderland en Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord. De organisatie verzorgt diensten op het vlak van ict- en financiën, waaronder processen rondom inkoop, facturatie en financiële- en salarisadministratie.
SoftwareOne helpt organisaties om hun workloads en applicaties naar de cloud te migreren en te moderniseren. Het van oorsprong Zwitserse bedrijf is actief in negentig landen en heeft ruim negenduizend medewerkers.