BLOG – Met de opmars van generatieve-ai-tools in ons dagelijks leven ontstaan ook kansen en uitdagingen. Klantinteracties worden revolutionair verbeterd, en de retailsector begint ai te integreren in fysieke winkels. Een kleine vooruitblik op twee trends die een rol kunnen spelen in het speelveld van generatieve ai.
De nieuwste innovaties in ai veranderen de manier waarop we chatbots beoordelen. Bedrijven schakelen daarom versneld over naar moderne virtuele agenten die worden aangedreven door generatieve ai. Toonaangevende customer experience-leveranciers vervangen de meer rigide chatbots door veel slimmere virtuele agenten. Reden is dat deze agenten beter voldoen aan de behoeften van consumenten vanwege hun sterkere conversatievaardigheden en het vermogen om een breder scala aan problemen te behandelen.
De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen
Virtuele agenten zijn in de nabije toekomst zelfs in staat om menselijke emoties te begrijpen en kunnen daar dan ook passend op reageren. Hierdoor kunnen ze 24/7 geautomatiseerde, empathische ervaringen leveren die een steeds complexer scala aan verzoeken afdekken. Deze empathische virtuele agenten ontwikkelen zich door tot persoonlijke conciërges die proactief ondersteuning bieden, zelfs in de meest complexe situaties.
Winkelstraat
De tweede grote verandering vindt plaats in de winkelstraat. De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen; denk aan het verbeteren van voorraadbeheer, operationele efficiëntie en digitale klantenservice. Maar terwijl deze transformatie de online-winkelervaring en klantenservice aanzienlijk verbeteren, komen merken onder druk te staan om die hypergepersonaliseerde, ai-gestuurde ervaringen die consumenten online hebben, ook in de winkel toe te passen.
Die vraag vanuit de markt stimuleert de opkomst van ai-gestuurde voorspellende analyses, die bijvoorbeeld realtime, gepersonaliseerde kortingen aanbieden op basis van winkelgedrag. Vooral bij retailers met loyaliteitsprogramma’s en gedetailleerde klantgegevens. Retailers die erin slagen deze gepersonaliseerde ervaringen in zowel de webshop als de winkel te realiseren, zullen de koplopers zijn. Concurrenten die niet op deze manier met ai experimenteren, lopen het risico achterop te raken.
Tijd
Ai transformeert de manier waarop we werken en winkelen. Er breekt een tijd aan van doorbraken én uitdagingen, waarin bedrijven en consumenten voor de keuze komen te staan om deze revolutionaire technologieën te omarmen of de geboden kansen te laten liggen.
Peter Graf is svp strategy bij Genesys