Ingram Micro, de op een na grootste techdistributeur ter wereld, doet in het nieuwe jaar geen zaken meer met Broadcom. De betrokkenheid bij VMware dat ruim een jaar geleden werd ingelijfd, wordt in bepaalde regio’s op een laag pitje gezet.
Nog niet duidelijk is welke landen worden getroffen door een beperkte verkoop van VMware-licenties en producten. Oorzaak van de breuk is dat beide bedrijven het niet eens konden worden over een nieuwe distributieovereenkomst.
Het liep al langer niet lekker tussen Ingram Micro en de harde onderhandelaars van Broadcom. Een VMware-partner die via Ingram Micro licenties verkrijgt, klaagt in CRN over slechte ervaringen. Het duurt steeds langer voordat op aanvragen voor offertes een reactie komt. Voor de overname was dit in een paar dagen geregeld. Daarna duurde het één tot twee weken. En nu is dat opgelopen tot soms wel vijf weken.
The Register sprak klanten die zeggen dat Ingram moeite had VMware-gebruikers goed te ondersteunen. Broadcom nam kort na de overname afscheid van veel kleinere partners. Die waren voor het verkrijgen van licenties voortaan aangewezen op grote distributeurs.
Tegelijk besloot Broadcom de tweeduizend grootste VMware-klanten rechtstreeks te gaan bedienen, wat het partnerkanaal inkomsten kostte. Later draaide Broadcom die beslissing terug door zich te richten op de vijfhonderd belangrijkste klanten.
De Duitse it-gebruikersvereniging Voice beschuldigde Broadcom onlangs van onrechtmatig marktgedrag. In een open brief aan de Europese Commissie vraagt Voice hier een eind aan te maken. Door het licentiemodel te veranderen in een cloud-abonnement dicteert VMware de licentievoorwaarden aan zijn klanten, stelt de vereniging. Dat zou leiden tot ernstige nadelen en aanzienlijke kostenstijgingen. Zo zijn veel applicaties en diensten die voorheen afzonderlijk verkrijgbaar waren, zo gebundeld dat gebruikers soms met prijsstijgingen van enkele honderden procenten te maken krijgen.