Event | Workday Rising, Amsterdam
Natuurlijk staat de jaarlijkse gebruikersconferentie van hr- en finance-cloudsoftwarespecialist Workday ook in het teken van artificiële intelligentie, net zoals zowat alle andere techbedrijven vandaag. Al konden we ook andere klemtonen optekenen, waaronder een nieuw lab in Amsterdam.
- Artificiële intelligentie
Een groot deel van de keynote op de Workday Rising-conferentie in Amsterdam (eerst zou het event in Londen plaatsvinden, maar daar bleek een gebouw niet in orde, zodat het de hoofdstad van Nederland werd) stond in het teken van ai.
Bij Workday hebben ze voor hun ai ook een aparte merknaam of paraplu: Illuminate. Want de volgende generatie van Workday AI moet ‘handmatige taken versnellen, medewerkers helpen bij het uitbouwen van hun loopbaan en uiteindelijk hele bedrijfsprocessen transformeren.’
Veel ai-aankondigingen situeren zich in de hr-sfeer. Zo moeten nieuwe ai-functies (overbelaste) managers helpen door grote hoeveelheden feedback van werknemers te analyseren. En het moet inzichten en aanbevelingen leveren om toptalent te behouden en betrokken teams op te bouwen.
De concrete ai-toepassingen (een veertigtal) zitten vervat in de applicaties zelf: van het rekruteren van personeel, het indienen van onkosten tot het inplannen van opvolgers binnen het personeelsbestand. Voor al deze taken, georiënteerd rond hr en financiën, heeft Workday zogenaamde assistenten ter beschikking, waarmee het inspeelt op de ai-trend van de zogenaamde ai agents.
- Focus op kleinere klanten
Lange tijd werd Workday geassocieerd met grote klanten, met mastodonten als Walmart in de VS en Rabobank in de Benelux. Maar de focus is breder. In totaal behoort meer dan twee derde van de Workday-klanten in EMEA tot de categorie van kleine en middelgrote bedrijven.
Om het groeiende klantenbestand te ondersteunen, intensiveert Workday ook zijn aanwezigheid in EMEA. Met activiteiten in Warschau, Polen, evenals nieuwe kantoren in Zürich, Berlijn en Kopenhagen. In navolging van het Customer Innovation Lab in Parijs, heeft Workday nieuwe labs gelanceerd in Zürich en Amsterdam.
- Nieuwe partners
Het wereldwijde ecosysteem van Workday groeit verder met onder meer een uitbreiding van het strategisch partnerschap met Kainos, dat de ontwikkeling en distributie van speciaal gebouwde apps voor Workday-klanten bevordert via Built on Workday.
Maar de partnerdeal die in het oog springt, is die met Salesforce, dat op die manier de zowat twee meest gebruikte cloudplatforms in het bedrijfsleven (Salesforce en Workday zelf) samenbrengt. En dat om een nieuwe ai-serviceagent voor medewerkers te creëren en het werk te transformeren.