Het kabinet wil dat Nederland voorop blijft lopen bij de verantwoorde introductie van geautomatiseerd vervoer. Om testen op de openbare weg zowel voor typekeuring als voor andere doeleinden mogelijk te maken, moet de wet worden aangepast. Het streven is om de gewijzigde wetgeving in 2027 in werking te laten treden.
Dit blijkt uit een brief van minister Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Barry Madlener aan de Tweede Kamer. Daarnaast is een beleidskompas in voorbereiding om de voorwaarden voor de integratie van zelfrijdende auto’s in het dagelijks verkeer vast te stellen.
Bij autonome voertuigen gaat het om zowel inschakelbare geautomatiseerde rij-systemen als om permanent geautomatiseerde vervoerdiensten. Bij de eerste categorie kiest de mens er actief voor de controle langere tijd over te dragen aan het voertuig. In voertuigen van de tweede categorie hoeft geen stuur te zitten en is de mens een passagier die in het geheel geen rij-taak uitvoert, zoals in het geval van een geautomatiseerde taxi- of bezorgdienst.
EU
Verder zet Nederland in op internationale samenwerking om regelgeving en beleidsmaatregelen voor geautomatiseerd vervoer te harmoniseren, zowel binnen de EU als wereldwijd. Onlangs riep IenW-topambtenaar Lennart Salemink de industrie, EU-lidstaten en Europese Commissie op om samen te werken aan grootschalige tests van innovatieve voertuigtechnologie. Dit kan meer duidelijkheid verschaffen over de vereiste vaardigheden en kwalificaties. Ook mondiaal is samenwerking nodig, onder meer bij het grootschalig trainen van geautomatiseerde voertuigen in het dagelijks verkeer. Ook is coördinatie nodig bij het definiëren van de eisen aan de gebruiker of exploitant van een geautomatiseerd voertuig.