Google Cloud en Air France-KLM gaan strategisch samenwerken. De partijen willen data, analyses en generatieve ai inzetten om inzicht te krijgen in wat passagiers willen en hoe ze reizen. Deze overeenkomst helpt de luchtvaartgroep om snel en slim met data om te gaan, innovatie te stimuleren en de reiservaring van passagiers te verbeteren.
De maatschappij genereert met 551 vliegtuigen en 93 miljoen passagiers in 2023 grote hoeveelheden data. De groep, die drie grote datacenters heeft, gaat over op een multi-cloudstrategie. Het bedrijf zegt de volledige controle over zijn data te kunnen behouden. Air France-KLM verwacht dat de deal de innovatie en time-to-market versnelt en de dataverwerking efficiënter gaat verlopen.
Ook meent de groep beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van passagiers, reispatronen en -gedrag. Vervolgens zijn gepersonaliseerde reisdiensten aan te bieden en efficiëntere vluchten en operaties op luchthavens te realiseren.
Zo is de tijd voor voorspellend vliegtuigonderhoud al teruggebracht van uren naar minuten, wat de efficiëntie verhoogt en de milieubelasting vermindert. De samenwerking legt ook de basis voor nieuwe toepassingen van generatieve ai, zoals geautomatiseerde documentatie voor klantenservice, nog doelmatiger onderhoud en nieuwe digitale diensten.