Generatieve AI verhoogt de productiviteit van organisaties in tap tempo. Dit heeft een enorme impact hebben op de maatschappij en het bedrijfsleven, vergelijkbaar met de komst van internet of mobiele apparaten. Generatieve AI ontwikkelt zich zo snel dat het overweldigend kan zijn. Met het onderstaande stappenplan helpt Devoteam organisaties op weg.
Stel dat iedereen in de organisatie de beschikking zou hebben over een persoonlijke assistent die helpt bij het schrijven van code, het creëren van content, het leren over elk onderwerp, het onderbouwen van beslissingen en het onderhouden van interacties met klanten. Generatieve AI kan al deze taken uitvoeren met een eenvoudige opdracht, gesteld in gewone mensentaal.
Stappenplan
Wanneer een nieuwe technologie zich zo snel ontwikkelt als generatieve AI, kan het tijd kosten om bij te blijven. Met het volgende stappenplan kunnen organisaties hun pad uitstippelen met de juiste kaders, tools en beleidsstructuren. Zo kunnen zij op een verantwoordelijke, bewust voorzichtige manier generatieve AI in de hele organisatie implementeren.
- Kies een specifiek domein. Welke afdeling of proces profiteert het meeste van generatieve AI? Dit kan de klantenservice zijn of de marketingafdeling. Of ligt het voordeel in het automatiseren van repetitieve, vervelende taken?
- Kies een persona. Bepaal welke functiecategorie of functie productiever kan zijn met generatieve AI binnen het gekozen domein. Kijk bijvoorbeeld naar functies die lijden onder de tekorten op de arbeidsmarkt. Of zijn er taken waar generatieve AI eraan bijdraagt dat medewerkers zich kunnen richten op strategisch werk?
- Kies de gegevensbronnen. De gegevens die generatieve Ai gebruikt moeten zijn afgestemd op de specifieke taken waarvoor het wordt ingezet. Deze moeten toegankelijk zijn vanuit alle relevante bronnen.
- Stel een kernteam samen. Betrek drie mensen uit zowel de zakelijke als de technische organisatie. Het eerste teamlid is verantwoordelijk voor het beschrijven van de behoeften voor de taak. Het tweede teamlid is verantwoordelijk voor het vertalen hiervan naar prompts (opdrachten). Het derde teamlid is verantwoordelijk voor het bouwen en implementeren van de applicatie.
- Definieer de doelstellingen. Zorg voor overzicht en toezicht op het project. Vergeet niet dat de waarde van een generatief AI-project uit verschillende bronnen kan komen.
- Schrijf de prompts. Werk samen met het kernteam aan de prompts die de antwoorden van het generatieve AI-model moeten sturen. Gebruik de expertise van het kernteam en raadpleeg voorbeelden van prompts van leveranciers.
- Bouw de gebruikersinterface. Creëer een gebruiksvriendelijke toepassing waarmee de gekozen persona met de generatieve AI kan communiceren. Houd de interface eenvoudig, duidelijk, logisch en intuïtief.
- Breid het team uit. Als het kernteam eenmaal de gewenste resultaten boekt, nodig dan twee of drie andere personen binnen de gekozen persona uit om het model te gaan gebruiken. Blijf testen, meten, evalueren en verfijnen totdat de kwaliteit van de output consistent is.
- Maak een operationeel plan. Ontwikkel een plan voor het produceren en bewaken van de uitvoer van generatieve AI zodat het effectief en veilig functioneert. Dit plan moet voorzien in ruimte voor experimenteren, monitoren en evalueren, een mechanisme voor continue verbetering en het verdiepen of uitbreiden van use cases.
- Breid het domein uit. Bij stap 1 werd één generatieve AI-gebruikscase gekozen en dit kan als laatste stap uitgebreid worden. Elke use case die wordt toegevoegd, maakt de generatieve AI nauwkeuriger.
Strategisch partner in generatieve AI
Devoteam helpt organisaties op verschillende manieren bij het volgen van het bovenstaande stappenplan. Het AI-gedreven tech-consultancybedrijf biedt innovatieve adviezen en maatwerkoplossingen voor de introductie, implementatie en adoptie van generatieve AI. Organisaties kunnen met Devoteam als strategische partner op eigen tempo werken aan een aanpak waarmee generatieve AI slimmer werken stimuleert, de klantenservice omhoog stuwt, het portfolio uitbreidt en nieuwe markten ontsluit.