COLUMN – Waar maken mensen zich druk om? Nou, om een Coca-Cola-reclame. En maken mensen zich dan druk omdat er zoveel reclame wordt gemaakt voor Coca-Cola? Nee, want er zijn echt heel veel mensen die Coca-Cola de lekkerste cola vinden.
Weet je hoe dat komt? Omdat ze de mééste reclame maken. Wat dat betreft lijkt het op de Amerikaanse verkiezingen. Ook daar wint de kandidaat die er het meeste geld tegenaan gooit. Al ben je een veroordeelde aanrander die onzin uitkraamt, met heel veel reclamegeld win je.
Maar maken mensen zich hier druk om? Nee, ze maken zich druk omdat Coca-Cola, waarvan de slogan ‘Always the real thing’ is, zijn commercial volledig heeft gemaakt met ai. Er komt geen acteur meer aan te pas.
Escaperoom
Acteurs hebben het al niet makkelijk. Ik ben een keer met een aantal collega’s naar een escaperoom geweest waar de hele begeleiding bestond uit acteurs die zo toch nog een beetje konden verdienen met acteerwerk. En ze namen hun werk behoorlijk serieus. Het spel was nog niet begonnen of we kregen de huid vol gescholden door een behoorlijk rolvaste acteur. Mijn doorgaans rustige collega, die niet echt doorhad dat het een spelletje was, bedacht zich niet en wilde met de acteur op de vuist. De arme acteur werd huilend afgevoerd. Dit overkomt je niet met ai.
Het kabinet vervangen door ai zou niet eens zo’n slecht idee zijn
Misschien moeten we eraan wennen dat ai steeds meer van ons werk gaat overnemen. En soms is dat niet eens zo’n slecht idee. Het kabinet vervangen door ai zou bijvoorbeeld niet eens zo’n slecht idee zijn. De toeslagenaffaire laat zien dat, ook als je het mensenwerk door computers laat doen, je behoorlijk racistisch kunt zijn. Maar gaat ai ál ons werk overnemen? Nee, ik denk het niet. De consultant zal altijd blijven bestaan. Niemand weet waarom.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist/stand-upcomedian. Sinds deze maand speelt hij de Oudejaarsconference ‘De boomer en het engeltje’ in theaters door heel Nederland. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.