Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zet een computer emergency response team (cert) op voor het funderend onderwijs. Dit als onderdeel van het programma Digitaal Veilig Onderwijs. Voor veelgebruikte software worden centraal data protection impact assessments (dpia’s) uitgevoerd om de risico’s in een verwerking van persoonsgegevens te onderzoeken.
Dit blijkt uit het Departementaal informatieplan OCW 2025-2027. Veel aandacht is er voor het verbeteren van de informatieveiligheid om bestand te zijn tegen cyberaanvallen. Scholen bleken de afgelopen jaren kwetsbaar.
Het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) en DEN Kennisinstituut Cultuur & Digitale Transformatie spelen een centrale rol bij de digitalisering van erfgoed. Dit omvat de ontwikkeling van de Digitaal Erfgoed Referentie Architectuur (DERA). Deze architectuur bevat inrichtingskaders die ervoor zorgen dat erfgoedinstellingen digitaal erfgoed beter bruikbaar en vindbaar maken. Dit jaar wordt de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed (NSDE) geactualiseerd. Doel is om digitaal erfgoed beter zichtbaar te maken en ook de informatie erover te verbeteren.
Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) komt verder van de grond. Daarin werken leraren, wetenschappers en bedrijven aan de veilige ontwikkeling en evaluatie van digitale innovaties, zoals ai in het funderend onderwijs. Dit najaar starten de eerste co-creatieprojecten met scholen, en de eerste onderzoekstrajecten met PhD’s.