In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligence. Ditmaal over de vertraagde groei bij de ontwikkeling van grote taalmodellen, CES Innovation Awards voor twee Nederlandse ai-bedrijven en Snowflake Intelligence.
Taalmodellen
Ongelooflijk zo snel als grote taalmodellen (llm’s) zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Met sprongen vooruit gingen deze ai-systemen die zijn getraind op grote hoeveelheden tekstdata om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Maar de bomen groeien niet tot in de hemel. Nieuwe, nog meer geavanceerde taalmodellen laten langer op zich wachten dan eerder werd aangenomen. Vrijwel alle grote ai-bedrijven kampen met vertraging. Anthropic stelt de lancering van de nieuwe chatbot Claude Opus 3.5 nog even uit. OpenAI is nog niet tevreden over de prestaties van het nieuwe ai-taalmodel Orion. En ook Google sleutelt nog aan de volgende versie van Gemini. Dat berichten Bloomberg en Reuters.
Belangrijkste oorzaak is dat zo langzamerhand alle geschikte trainingsdata van internet zijn geplukt. En het kost tijd en moeite om uit andere bronnen data te halen. Als echte data ontbreken, vormen synthetische data die door ai worden gegeneerd, een interessant alternatief.
Analytics- en ai-bedrijf SAS versterkte zich daarom met de aankoop van het Britse Hazy. Ook Mostly AI uit Wenen, Bifrost AI uit San Francisco en Datagen uit Tel Aviv hebben creatieve oplossingen bedacht. Ze weten ai-modellen met synthetische data te trainen.
CES
Twee Nederlandse startups op gebied van ai hebben in de aanloop naar de techbeurs CES in Las Vegas een CES Innovation Award gewonnen. WearM.AI, een spin-off van de Universiteit Twente, analyseert met ai bij het hardlopen de bewegingen en de belasting van spieren en gewrichten. Dat gebeurt via een camera op de schoen en sensoren. Deze slimme schoenen moeten helpen blessures te voorkomen. Wereldwijd zijn er 1,7 miljard mensen die slecht kunnen lopen, veelal door spierproblemen. Ook ontwikkelde de startup een ai-gedreven digitale coach die op natuurlijke wijze met gebruikers communiceert.
De andere award-winnaar, Senergetics uit Eindhoven, verzamelt realtime data met behulp van sensoren en voert daarop ai-gestuurde analyses uit. Deze voortdurende monitoring wordt toegepast in de procesindustrie om corrosie onder isolatie, lekken en energieverlies op te sporen. Op fotonica en iot gebaseerde sensoren alsmede een ai-gedreven cloud-omgeving vormen de kern van deze dienst.
Snowflake
Datacloud-bedrijf Snowflake lanceert Snowflake Intelligence, een ai-platform om data-agents te creëren. Die agents kunnen bedrijfsdata analyseren, samenvatten en er acties op ondernemen, waarna bedrijven meer waarde halen uit hun bestaande data.
Bedrijven kunnen eenvoudigweg in natuurlijke taal zakelijke vragen stellen over hun bedrijfsdata. Denk aan verkooptransacties in een database, documenten in kennisbanken zoals SharePoint, productiviteitstools zoals Slack, Salesforce en Google Workspace, naast business intelligence-data in Snowflake. Volgens de leverancier zijn deze data-agents in slechts enkele stappen te creëren. Naadloos is verbinding te leggen met externe tools. Snowflake Intelligence werd aangekondigd tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Build 2024.