De Hogeschool van Amsterdam (HvA) wil het ai-landschap op objectieve wijze in kaart brengen. Daarvoor komt de opleidingsinstelling met een database met meer dan 15.000 ai-tools die doorlopend wordt aangevuld.
Het Centre for Market Insights en het Centre of Expertise Applied AI, beiden onderdeel van de HvA, hebben het initiatief genomen tot de gids RankMyAI. Zo is tijdens het Gala van de Wetenschap aangekondigd. Doel is meer inzicht te geven in het snel veranderende landschap van ai.
RankMyAI is een idee van prof. Jesse Weltevreden en data-scientist David Kakanis. De gids moet ook een tegenwicht bieden aan zelfbenoemde ai experts op sociale media en ai-toolwebsites. Volgens de initiatiefnemers promoten die influencers vaak zonder onderbouwing en (soms) tegen betaling allerlei ai-tools.
Transparantie
RankMyAI biedt transparantie in de methodologie. De rangschikking van ai-tools komt tot stand op basis van objectieve data zoals aantal websitebezoekers, reviews en investeringen. De gids biedt geen ruimte voor gesponsorde content. Ook per use-case krijgen bezoekers van RankMyAI inzicht in de meest gebruikte ai-software. Deze rangschikkingen variëren van ai-tools voor marketing tot gezondheidszorg en van beeldgeneratie tot educatieve tools. Inzichten in het veranderende ai-landschap worden ook gegeven via blogartikelen, sector- en landenrapporten.