De Amerikaanse supermarktketen Food Lion, onderdeel van het Nederlands-Belgische concern Ahold Delhaize, ondervindt nog steeds grote hinder van een cyberaanval. Die aanval, die al een week geleden begon, heeft ook invloed op de e-commerceoperaties van de betrokken ketens.
‘Sorry, we hebben een technisch probleem met onze servers. We werken zo snel als mogelijk om dit op te lossen’, meldt de website van Hannaford, onderdeel van de Food Lion-groep, deze week. Ahold Delhaize bevestigt dat een ‘cybersecurity-issue’ werd gedetecteerd binnen de Amerikaanse divisie, waarbij meerdere merken van de groep, waaronder Food Lion, Giant en Hannaford, werden geraakt. Het officiële statement van de groep stelt dat er actie is ondernomen. Na detectie van de aanval zijn bepaalde systemen offline gehaald als voorzorgsmaatregel. ‘De veiligheid van onze klanten, medewerkers en partners heeft onze hoogste prioriteit’, aldus de woordvoerder.
Wel open
Ondanks de aanval zijn alle Food Lion-winkels, waarvan er meer dan vijfhonderd zijn verspreid over de VS, wel open gebleven. Volgens lokale Amerikaanse nieuwssites konden klanten in winkels als die van Hannaford echter niet betalen met creditkaarten, al zou dat intussen verholpen moeten zijn. De impact is groter op de werking van sommige e-commerce-diensten en farmacieverkooppunten. Het is dus nog steeds niet mogelijk om online-bestellingen te plaatsen.
Food Lion werd opgericht in 1957 in Salisbury, North Carolina. Nadien werd het bedrijf overgenomen door de Belgische Delhaize Group. Later, in 2016, fuseerde Delhaize met het Nederlandse Ahold, waarmee de supermarktgigant Ahold Delhaize werd gevormd, een van de grootste supermarktketens wereldwijd.