De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat optreden bij geschillen tussen bedrijven en aanbieders van zoekmachinediensten en online-handelsplatformen. De toezichthouder maakt bekend dat zij sinds 8 november bevoegd is om toe te zien op de naleving van de Europese Verordening Platform-to-Business (P2B Verordening).
In de verordening staan regels voor online-zoekmachines en digitale platforms, zoals marktplaatsen en reserverings- en vergelijkingssites. Zij moeten ‘eerlijk en voorspelbaar’ omgaan met bedrijven die hun producten of diensten via deze platforms aanbieden aan consumenten. Bedrijven die van mening zijn dat de regels worden geschonden op het platform waarvan zij gebruikmaken, kunnen dit nu melden bij de ACM. De waakhond kan alleen optreden tegen online-platforms die in Nederland gevestigd zijn. Meldingen over aanbieders uit een ander land worden doorgespeeld aan toezichthouders in dat land of aan de Europese toezichthouder.
ACM-bestuurder Manon Leijten legt uit dat de P2B Verordening in 2020 in werking trad en online-platforms en zoekmachines dus al geruime tijd aan deze Europese wet moeten voldoen. ‘De afgelopen periode stond voor de ACM in het teken van voorlichting, maar vanaf nu kunnen we aan de slag en ook optreden als dat nodig is.’ Uit een steekproef onder online-platforms bleek dat er nog veel winst te behalen is in de naleving van de P2B Verordening. ‘We roepen online-ondernemers dan ook op bij ons te melden als zij vermoeden dat platforms en zoekmachines zich nog niet aan de regels houden. Dat helpt ons om effectief op te kunnen treden’, aldus Leijten. In de leidraad ‘Bevorderen van een transparante en eerlijke online-platformeconomie voor ondernemingen’ zette de ACM eerder uiteen welke rechten online-ondernemers hebben op grond van de verordening.
Verder aangescherpt
Op termijn wordt het toezicht op online-dienstverlening verscherpt via de DSA (Digital Services Act). Die Europese wetgeving is gericht op een bredere groep dan aanbieders van online-marktplaatsen en zoekmachines. Het gaat ook om bijvoorbeeld sociale netwerken en clouddiensten. Die EU-verordening moet nog omgezet worden naar Nederlandse wetgeving en ligt nu ter beoordeling in de Eerste Kamer.
Wat betekent Europese Verordening Platform-to-Business voor online-ondernemers?
Online-ondernemers zijn voor het bereiken van consumenten steeds afhankelijker van online-platforms en zoekmachines. Dit is het geval wanneer zij bijvoorbeeld producten online verkopen, een app via een appstore aanbieden of een bedrijfswebsite hebben die via een zoekmachine te vinden is. Om als online-ondernemer gebruik te kunnen maken van online-platforms en -zoekmachines, gelden voorwaarden die vaak eenzijdig zijn bepaald door de aanbieders van die platforms of zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat deze bedrijven transparant zijn over de spelregels die zij hanteren voor de ondernemers die van hun diensten gebruik maken. Deze Europese regels staan in de P2B Verordening, waar de ACM toezicht op houdt.