NXP lanceert het eerste draadloze systeem voor het beheer van batterijen in auto’s dat werkt met ultrabreedband. De chipleverancier met hoofdvestiging in Eindhoven verwacht dat deze techniek de acceptatie van elektrische voertuigen gaat versnellen.
Volgens Naomi Smit, topvrouw bij NXP, is deze oplossing de eerste in de branche die ultrabreedbandtechnologie bevat. ‘Fabrikanten krijgen hiermee de meest geavanceerde technologie om de elektrische voertuigen van morgen van stroom te voorzien,’ legt ze uit. Ze stelt bovendien dat de oplossing de montage van elektrische voertuigen vereenvoudigt. Ook wordt een hogere batterij-energiedichtheid mogelijk. Verder ontkoppelt de innovatie de mechanische en elektrische ontwikkeling van stekkerauto’s. Dat leidt tot een snellere time-to-market en lagere ontwikkelingskosten, aldus Smit.
Ultrabreedband geeft een betere en meer betrouwbare gegevensoverdracht dan bestaande smalbandtechnologieën. Draadloze communicatie binnen batterijpakketten maakt een robuuste overdracht van batterijcel-informatie mogelijk. Voorts kunnen spannings- en temperatuurmetingen van één module naar de batterij-beheereenheid zonder dat er bedrading nodig is. Het helpt optimale prestaties te garanderen en omstandigheden te voorkomen die leiden tot voortijdige uitval of veiligheidsrisico’s.
De oplossing maakt deel uit van de FlexCom-chipset van NXP die bedrade en draadloze batterijmanagementsysteemconfiguraties ondersteunt met behulp van gemeenschappelijke softwarearchitectuur en veiligheidsbibliotheken. Daardoor krijgen leveranciers meer flexibiliteit in voertuig-architectuur en technologie-keuzes. Ze kunnen software op verschillende platforms hergebruiken, wat de ontwikkelingsinspanningen verder vermindert.