Interview | Steven Ostrowski, directeur corporate communications
Als een donderslag bij heldere hemel kondigde Comptia begin deze week aan alle trainingen en certificeringen af te stoten. De internationale beroepsorganisatie voor de computerindustrie, die onafhankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, verkoopt haar activiteiten aan Thoma Bravo en H.I.G. De tech-investeerders gaan hiervan een puur commercieel bedrijf maken.
De reacties van de Comptia-leden zijn gemengd. Sommige leden zien de verandering als een kans voor de vereniging om zich te concentreren op haar kernmissie en leden beter te ondersteunen met de extra financiële middelen. Anderen maken zich zorgen over de commercialisering en wat dit betekent voor de onafhankelijkheid en de kwaliteit van de trainingen en certificeringen.
Alle reden dus om de Comptia-vereniging, die zelfs haar naam verkoopt, nadere uitleg te vragen. Waarom deze commercialisering? En wat blijft er over van de branchevereniging die ook in de Benelux een levendige community heeft en zeer actief is met trainingen en certificeringen? Steven Ostrowski, directeur corporate communications van Comptia, geef tekst en uitleg.
- Hoe past de strategische verschuiving bij de langetermijndoelen van Comptia?
Ostrowski: ‘De transactie zal drie impactvolle resultaten opleveren. Ten eerste biedt de verkoop aan de vereniging een grote pool aan financiële middelen. De ‘association’ kan zich voortaan volledig richten op de taak om leden te dienen en hen te helpen hun potentieel te ontsluiten. Zonder dat dit ten koste gaat van de behoeften van het bedrijf, zowel qua middelen als focus. We krijgen nu de kans om onszelf opnieuw te definiëren voor de komende jaren.
Ten tweede is er een groeiende wens onder onze leden en de raad van bestuur om meer aan filantropie te doen. Met deze financiële zekerheid kunnen we de bestedingen aan goede doelen verhogen van ongeveer vijf naar meer dan twintig miljoen dollar per jaar. Dit geld gaat rechtstreeks naar maatschappelijke en educatieve organisaties die de adoptie van technologie ondersteunen en mensen willen helpen aan een carrière in technologie.
Ten slotte schept de deal meer groeimogelijkheden voor trainings- en certificeringsactiviteiten. Als het vooraanstaande certificeringsmerk op instap- en middenniveau in de it/tech-sector, speelt Comptia een cruciale rol in het ecosysteem van tech-werknemers door middel van trainingen en certificeringen. We hebben meer dan 3,6 miljoen certificeringen toegekend aan personen over de hele wereld. Om een nog grotere impact te hebben, heeft het bedrijf meer toegang tot kapitaal nodig, meer dan de vereniging op verantwoorde wijze zelf kan bieden. Dit is een manier om groei te bereiken voor het bedrijf en de vereniging.’
- Hoe zal de afscheiding van de non-profitorganisatie de activiteiten en missie van Comptia beïnvloeden?
‘De verkoop zal twee nieuwe, afzonderlijke en onderscheiden organisaties creëren. De naam en producten van Comptia worden overgedragen aan de kopers. Deze activiteiten zullen opereren als een nieuw, winstgevend bedrijf. De op lidmaatschap gebaseerde non-profitorganisatie blijft de technologiesector en de beroepsbevolking bedienen. De raad van bestuur, bestaande uit vrijwilligers, blijft aan in dezelfde samenstelling.
Het jaarlijkse budget van de organisatie, voorheen bestaande uit de opbrengsten uit certificeringen en opleidingen, komt voortaan uit de beleggingsinkomsten. Die worden elk jaar gegenereerd door een aanzienlijke schenking uit de opbrengsten van de verkoop. Dit financieringsmodel is vergelijkbaar met de manier waarop veel universiteiten en non-profitorganisaties opereren.’
- Welke stappen worden er genomen om de continuïteit van de non-profitorganisatie te waarborgen en de it-industrie te blijven dienen?
‘De vereniging zal het it-kanaal blijven ondersteunen en impactvolle voordelen bieden om personen en bedrijven te helpen hun volledige potentieel te ontsluiten. Dit omvat communities over de hele wereld; cybersecurity-activiteiten zoals de Sharing and Analysis Organization (ISAO) en het Cybersecurity Trustmark. Ook marktonderzoek, evenementen, industrie-educatie en -training.’
- Nu het merk Comptia overgaat naar een commerciële partij, hoe gaat de nieuwe non-profitorganisatie heten? En wat betalen de twee investeerders?
‘Een nieuwe naam is nog niet bepaald. En financiële details worden niet bekendgemaakt.’
- Comptia-ceo Todd Thibodeaux stelt een versnelde uitrol van nieuwe producten en diensten in het vooruitzicht. Kunt u details geven over de nieuwe aanbiedingen die we kunnen verwachten?
‘Er zijn momenteel verschillende nieuwe certificeringen in ontwikkeling. Zo is de A+ Cyber-cursus ontworpen voor mensen zonder professionele it-ervaring die een efficiënte omscholing wensen naar een tech- en cybersecurity-baan. De cursus A+ Network helpt mensen snel op weg naar een carrière in it-netwerken.
Comptia AI Essentials is ontworpen om ai te demystificeren voor beginnende it-professionals en mensen die met deze technologie te maken krijgen, maar zelf geen echte technologie-rol hebben. Comptia DataX is bedoeld voor zeer ervaren professionals die hun competentie in het snel evoluerende veld van data-wetenschap willen valideren. En Comptia SecurityX biedt inzicht in de nieuwste beveiligingsarchitectuur en senior security engineering-technieken.’