COLUMN – Ik heb ooit een directeur gehad die zei: ‘Jacob, je moet goed opletten op wat Gartner zegt en dan precies het tegenovergestelde doen. Je zit dan altijd goed.’
Volgens Gartner zijn bedrijven aan ‘het navelstaren’ als het gaat om kunstmatige intelligentie. Ze hobbelen snel achter de trend aan maar hebben geen idee wat ze er mee moeten doen. Volgens dit onderzoeksbureau zijn bedrijven er ook helemaal niet klaar voor.
Cassettebandje
Wat waren we enthousiast over ai. Het is hetzelfde enthousiasme als toen we voor het eerst een cassettebandje in handen hadden of met de fax. En wat dacht je van het eerste sms’je dat je verzond? Als dit mogelijk was, dan konden we wel ophouden met werken. Maar als het blijft bij een kopietje versturen of een tekstberichtje, dan gaat dat niet de wereld veranderen. Zo gaat het nu ook met ai.
Het blijft een model dat kan kopiëren en voorspellen. We maken wel de meest fantastische plaatjes of nieuwe muziek die sprekend lijkt op wat we al hebben, maar dan net iets minder. En het schrijven van een scriptie is eindelijk af te schaffen. Maar wat we er echt mee kunnen?
Winst
Dat we er nauwelijks wat mee kunnen, bleek ook wel uit de kwartaalcijfers van diezelfde techbedrijven. Ai heeft amper invloed op de winst. Bij Google is ai nog geen half procent van de omzet. De winst wordt voornamelijk gehaald met dataopslag en advertenties. Ik heb Gartner nog nooit horen zeggen: ‘Weet je waar je je geld in moet steken? Advertenties!’ Maar zoals ik schreef, doe het tegenovergestelde van wat Gartner zegt en zit ik altijd goed.
Nog stommer is het overigens om naar een stand-upcomedian te luisteren. Maar daar heb je Gartner niet voor nodig.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist/stand-upcomedian. Vanaf november speelt hij de Oudejaarsconference ‘De boomer en het engeltje’ in theaters door heel Nederland. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.