Comptia, een internationale beroepsorganisatie voor de computerindustrie, verkoopt zijn activiteiten op gebied van certificatie, opleidingen en trainingen aan twee grote tech-investeerders.
Thoma Bravo en H.I.G. gaan hiervan een bedrijf maken met een winstoogmerk. De bestaande, onafhankelijke en op lidmaatschappen gebaseerde non-profitorganisatie wordt van Comptia afgescheiden. Ook de merknaam Comptia gaat over naar beide kapitaalkrachtige tech-investeerders. De beroepsorganisatie die ook in Nederland bezig is een sterke community op te bouwen, moet een andere naam zoeken. Zijn missie om de it-professionals te bedienen, wordt voortgezet.
Todd Thibodeaux, president and ceo van Comptia, voert voor deze verrassende koerswijziging aan dat de uitrol van nieuwe producten en diensten voor het trainen van it’ers nu worden versneld. Ook bij certificeringen kan het tempo van uitbreidingen omhoog. De raad van bestuur van de vereniging heeft zich achter deze stap naar verdere commercialisering geplaatst.
Thoma Bravo en H.I.G. hebben grote belangen in de tech-industrie en diepe zakken. Thoma Bravo heeft een vinger in 490 (tech)bedrijven met een gezamenlijke waarde van 265 miljard dollar. De Amerikanen zitten vooral in cybersecurity, infrastructuur en software. Ze zijn daarvoor aanwezig in onder meer Sophos, SailPoint, Aptean, Bluesight, K2 en FalconX. H.I.G. beheert 65 miljard dollar aan kapitaal.
Comptia geldt als ‘s werelds leidende partij op gebied van it-certificering en trainingen. Niet bekend is hoeveel deze activiteiten hebben opgebracht, waar de revenuen naar toe gaan en hoe die worden verdeeld. Thoma Bravo bezweert dat aan de reputatie van Comptia, die tot nog toe volledig onafhankelijk was, niet zal worden getornd.