De Comptia Community lanceert voor managed service providers (msp’s), tech-leveranciers en cybersecuritybedrijven een serie zelfhulpgidsen. Uit onderzoek onder community-leden van de wereldwijde it-branchevereniging blijkt hier een grote behoefte aan te zijn.
De gratis zelfhulpgidsen, met een ‘allesomvattende blauwdruk voor succes’, zitten vol verbeterpunten die eerder (wellicht) over het hoofd zijn gezien. En met veel best practices om te implementeren. De informatie dient als een raamwerk voor it-professionals als onderdeel van de bredere missie van de Comptia Community om bedrijven te helpen hun operationele efficiëntie, veerkracht tegen cyberbedreigingen, begrip van opkomende technologieën en schaalbare groei te bevorderen.
Msp’s en andere it-professionals zijn druk bezig om hun klanten te ondersteunen, maar moeten zélf ook de bakens verzetten. Tal van ontwikkelingen vormen een uitdaging, zoals schaalvergroting, het onder ogen zien van evoluerende cyberbedreigingen, praktische toepassingen van ai en het tekort aan it-talent. Deze partijen moeten ook steeds complexere it-omgevingen beheren en aandacht hebben voor risicobeheer, regelgeving en compliance. En klanten verwachten meer op maat gemaakte en hoogwaardige diensten.
Knelpunten
De grootste uitdaging van het evoluerend technologielandschap is het creëren van een bedrijfscultuur die grotere operationele efficiëntie omarmt. Operationeel zijn er knelpunten. Denk aan uitdagingen rond de verdere automatisering, databeheer en resourcebeheer-problemen. Efficiënte klant-onboarding en -offboarding zijn cruciaal. Deze factoren vereisen voortdurende optimalisatie en investeringen in technologie en processen.
De gidsen helpen msp’s hun serviceportfolio te evalueren, effectieve bedrijfsprocessen op te zetten en strategische partnerships te beheren. Door de focus te leggen op klantgerichte oplossingen en procesbeheer, is beter in te spelen op de veranderende vraag in de markt.
Steven Tytgat, ceo van de Vlaamse msp Tyneso, is alvast enthousiast: ‘Het lezen van deze gidsen is alsof decennia aan ervaring en geleerde lessen zijn vastgelegd in gebruiksvriendelijke hulpmiddelen. Ik had gewild dat deze er waren toen ik begon, dan hadden we als bedrijf veel sneller kunnen groeien.’
Gratis
Als leveranciersonafhankelijke non-profitorganisatie voor de it-branche biedt Comptia de gidsen gratis aan via de Comptia Community. Op 6 februari 2025 houdt de gemeenschap een regionale bijeenkomst waarbij dieper wordt ingegaan op de nieuwste ontwikkelingen.