Air France-KLM heeft met behulp van het ‘data intelligence’-platform van Collibra een datacatalogus samengesteld. Hiermee achterhalen gebruikers snel welke data waar beschikbaar zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.
Metadatamanagement noemt Air France-KLM zo’n ‘data catalog’. De luchvaartmaatschappij beschouwt deze aanpak als de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Elke seconde genereert Air France-KLM grote hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. Deze gegevens bieden waardevolle inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen. Denk aan predictive maintenance, waarbij op basis van historische en actuele data is te voorspellen welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaringen van klanten verder personaliseren en verbeteren.
Maar het beheren van grote hoeveelheden gegevens is complex en tijdrovend. ‘Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. Onze data-analisten en scientists besteden momenteel een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen’, aldus Marjolein Daeter, datamanager bij KLM.
Catalogus
Samen met de Belgische datamanagementspecalist Collibra heeft de luchtvaartmaatschappij een metadatabeheer-oplossing ontwikkeld. De gegevens zelf staan niet in deze data catalog. In plaats daarvan bevat de catalogus metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de gegevens. Toegang tot het software-as-a-service-systeem is mogelijk via single sign-on.
Naast het opzoeken van informatie kunnen medewerkers in de toekomst via de datacatalogus toegang krijgen tot de data zelf. ‘Het werkt als een winkelmandje waarin je de benodigde data kunt plaatsen. Met de juiste autorisaties hebben medewerkers daarna direct toegang”, legt Martin Visser, accountmanager bij Collibra, uit. Als medewerkers toegang hebben tot dezelfde, eenduidige informatie zorgt dat ook voor consistente en transparante rapportages.