De Amerikaanse ict-dienstverlener Cognizant en internetdienstengigant Google hebben een lab voor generatieve ai (gen-ai) geopend in Amsterdam. Vanaf die plek krijgen klanten hulp om aan de slag gaan met generatieve ai-diensten uit het Google Cloud-aanbod.
Het gaat bijvoorbeeld om partijen die beginnen met de inzet van gen-ai en willen weten waar ze kunnen starten met experimenteren, duidt Corwin van Heteren, hoofd van Cognizant Digital Studio. Ook bedrijven die al geëxperimenteerd hebben met gen-ai en een framework zoeken om scenario’s succesvol op te schalen, zijn welkom. Daarnaast zijn er partijen die al meerdere gevalideerde en geteste gebruikscases hebben geïmplementeerd en die oplossingen willen opschalen binnen hun organisatie of bij hun klanten.
Het lab is gericht op organisaties uit verschillende sectoren. Het basisteam van het lab bestaat uit zes voltijdmedewerkers. Dat zijn een labmanager, demo-ontwikkelaar, expert in design thinking, Google Cloud-engineer, softwareontwikkelaar en een specialist in data en ai. Zij worden ondersteund door een flexteam van ict-consultants die afhankelijk van de gevraagde kennis en vaardigheden kunnen bijspringen. Cognizant telt in Nederland zo’n 1.800 medewerkers.
Google-lab
Cognizant beschikt al over meerdere van dergelijke labs, maar deze samenwerking in Amsterdam met Google is nieuw, vertelt Van Heteren. Om te zorgen dat de experimenten en het opschalen van generatieve ai-toepassingen juridisch binnen de haak blijft, maakt de dienstverlener gebruik van eigen juridische expertise voor alle aan ai-gerelateerde diensten. Het lab biedt bovendien een afgeschermde testomgeving die gebruikmaakt van sandboxen voor experimenten. In een video (zie hieronder) is te zien dat het gen-ai-lab beschikt over een demo-zone, een engineering-zone en een brainstorm-ruimte.
Voor het grootste deel wordt het werk in het lab uitgevoerd door Cognizant. Google biedt waar nodig ondersteuning. De internetgigant biedt toegang tot hun generative-ai-platforms, accelerators en cloud-omgeving. Ze dragen ook bij met hun ervaring, opgedaan bij een breed scala aan klanten (zie kader onderaan).
Google Benelux
Volgens Google Benelux is een gen-ai-lab zoals dat met Cognizant is opgezet in Amsterdam belangrijk om de digitale transformatie van bedrijven te versnellen met behulp van ai. Het bedrijf wijst op recent onderzoek van Implement Consulting Group naar de economische kansen van ai in Nederland aan. Daaruit blijkt dat ruim een derde van de Nederlandse bedrijven in ai investeert. Vergeleken met bijvoorbeeld Denemarken, waar dat aandeel zo’n zestig procent is, loopt ons land achter, stelt het bedrijf.
Uit het rapport komt ook naar voren dat de grootste economische bijdragen van generatieve ai in Nederland verwacht worden in de ‘kennisintensieve zakelijke dienstverlening’. Het gaat dan om bedrijven zoals financiële en juridische dienstverleners, onderzoeksinstellingen en ict-organisaties. Ook in de gezondheidszorg en het onderwijs zijn stappen te maken. De impact op de landbouw en primaire sectoren wordt vooralsnog beperkter ingeschat.
Google Benelux werkt behalve met Cognizant ook met partners zoals ML6, Xebia, Devoteam, Quantiphi en systeemintegratoren als Capgemini, Accenture en Deloitte.
Ai-toepassingen
Voorbeelden van (generatieve) ai-oplossingen waarbij Google betrokken is:
Eiwitten begrijpen: AlphaFold heeft meer dan vijfhonderd onderzoekspapers gevoed en 22.000 onderzoekers in Nederland in staat gesteld. Zo gebruikte de Nederlandse professor Renier van der Hoorn van de Universiteit van Oxford AlphaFold om kleine eiwitten in tomatenplanten te identificeren die hen helpen zich te verdedigen tegen ziekteverwekkers. Dit onderzoek, dat normaal vier jaar duurt, werd dankzij AlphaFold in een paar maanden afgerond.
Productontwikkeling versnellen: Cradle, een Nederlandse startup, heeft 22 miljoen euro opgehaald om een platform te bouwen dat de ai van Google Cloud gebruikt om de ontwikkeling van nieuwe producten zoals medicijnen en voedsel te versnellen. Dit ai-platform fungeert als een chatbot voor wetenschappers en helpt hen om efficiënter nieuwe eiwitten te ontwerpen.
Retourzendingen verminderen: De Nederlandse kledingretailer Omoda gebruikt ai van Google om te voorspellen welke artikelen klanten waarschijnlijk zullen retourneren. Dit helpt hen te voorkomen dat artikelen worden verzonden die gemakkelijk kunnen worden geretourneerd, wat geld en middelen bespaart.
Onderzoek naar kinderkanker: Kinderkankerziekenhuis, Het Prinses Máxima Centrum, gebruikt de ai van Google om onderzoek te versnellen en nieuwe behandelingen te vinden, sneller dan ooit tevoren.
Vroege opsporing van longkanker: Google werkt samen met DeepHealth om een ai-tool te ontwikkelen die ct-scans analyseert, waardoor artsen longkanker in een eerder stadium kunnen opsporen.