In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligence (ai). Ditmaal enkele ontwikkelingen in Nederland
Miro richt Innovatie Workspace in
Met een kleine vijfhonderd medewerkers in Amsterdam behoort Miro tot de voorlopers in de toepassing van ai bij de verbetering van de productiviteit. Het softwarebedrijf heeft zijn visuele samenwerkingstool Miro omgevormd tot een ai-gedreven platform. De zogenoemde Innovation Workspace biedt teams kans om sneller van idee naar resultaat te gaan. Deze end-to-end-oplossing faciliteert het innovatieproces van ontdekking (brainstormen en onderzoek) en definitie (roadmapping en prototyping) tot levering (uitvoering).
Genoemde tool is de belangrijkste productlancering van het bedrijf sinds de uit Rusland afkomstige Andrey Khusid Miro in 2012 oprichtte. Terwijl concurrerende applicaties uitgaan van een document-first- of task-first-benadering, is bij Miro het canvas het vertrekpunt. Zo’n virtueel whiteboard onderscheidt zich door een inclusieve en collaboratieve omgeving. Die ondersteunt naadloze overgangen tussen ongestructureerd werk (zoals ideevorming) en gestructureerd werk (zoals diagrammen, documentatie, taakregistratie en prototyping). Het kan ook meerdere mediaformaten ondersteunen – van tekst tot afbeeldingen, van video tot audio – en elk bestandstype, inclusief die van de populairste productiviteitssuites.
Volgens Khusid gebruiken de meeste organisaties te veel tools voor het werk. Hiaten in de communicatie leiden tot onnodige lussen, waardoor de besluitvorming vertraagt. Het nieuwe platform helpt teams om deze communicatieproblemen te overwinnen en sneller beslissingen te nemen, waardoor innovatie wordt versneld. Ai versnelt deze overgangen tussen ongestructureerd en gestructureerd werk en integreert deze in de workflows van teams. Dit verkort de tijd om ideeën om te zetten in tastbare resultaten. De ai is in staat om prototypes, documenten, product-briefingen of diagrammen te maken op basis van ongestructureerde data.
Ai-gestuurde prototyping helpt teams ook ideeën visueel te communiceren en te valideren met feedback van klanten. Als bijvoorbeeld een programma-manager terugkeert van vakantie, is met ai een samenvatting(catch-up) te maken van alles wat in de tussentijd is gebeurd. Innovation Workspace kent meer dan 150 integraties met populaire applicaties als Microsoft Copilot, Adobe Express en Glean. Ook tools zoals Slack, Microsoft Teams, Jira en Asana zijn gemakkelijk te integreren. Miro heeft zestig miljoen gebruikers.
CM.com lanceert AI Playground
Het betaal- en communicatieplatform CM.com lanceert een AI Playground. Klanten kunnen met deze tool ontdekken wat ai voor hun business kan betekenen. Ze kunnen met ai-agenten spelen en het is mogelijk om use-cases te vinden die voldoen aan de nieuwe Europese wet- en regelgeving. Het Bredase techbedrijf begon al vroeg met de toepassing van ai en deed op dit gebied ook een aantal overnames (CX Company, RobinHQ en Building Blocks). Inmiddels zijn zo’n honderd van de 725 medewerkers direct bij de ontwikkeling van ai betrokken.
CM-topman Jeroen van Glabbeek noemt 2024 een jaar van transformatie vanwege de ontwikkelingen in ai. Via eerdergenoemde acquisities verwierf CM.com de nodige ai-techniek. Vorig jaar investeerde CM.com in de combinatie van deze technologieën in één platform dat bedrijfssoftware combineert met veel communicatiekanalen. Van Glabbeek: ‘En dit jaar hebben we de waarde van één CM.com-platform gezien. We zagen een toename in het gebruik van onze generatieve-ai-engine, omdat deze volledig werd geïntegreerd in onze Conversation AI- en Mobile Service Cloud-oplossingen.’ Het gaat daarbij om ai-gedreven chatbots en klantenservice-interacties over meerdere kanalen. Op de klantenservice en het contactcenter valt zo flink te besparen.
Ai helpt ook bij de creatie van omnichannel-marketingcampagnes en kan deze in belangrijke mate automatiseren. Ook in eigen huis past CM.com nu al aardig wat ai toe. Van Glabbeek: ‘We monitoren ons berichtenverkeer en betalingstransacties met ai, wat veel tijd bespaart en fraude vermindert. We waren ook in staat om de onboarding-tijd voor nieuwe betalingsklanten drastisch te verkorten van dagen naar minuten. Voor onze ticketingbusiness zijn we nu in staat om merkgebonden ticketshops te ontwerpen en te bouwen in seconden in plaats van uren.’
Snakeware verbetert bestandsbeheer
Een ai-gestuurde zoekfunctie maakt het mogelijk om snel en nauwkeurig de juiste bestanden te vinden zonder gedoe met mappenstructuren. Snakeware past in zijn nieuwe systeem voor bestandsbeheer slimme zoekalgoritmen toe die ook naar context kijken. De hiërarchische mappenstructuur die veel andere systemen voor het beheer van bestanden gebruiken, is als het ware plat geslagen. Met de tool Sam wil het bedrijf uit Sneek een frisse wind laten waaien door de wereld van digital asset management. Behalve met een krachtige zoekfunctie claimen de Friezen het verschil te kunnen maken met een gebruiksvriendelijke interface en slimme workflows. Snakeware wil hiermee de concurrentie aangaan met bekende namen zoals Bynder, Adobe Experience Manager (AEM) en Canto.