In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligence (ai).
RealTime API
OpenAI voegt aan zijn platform voor de bouw van ai-apps de functie Realtime API toe. Gebruikers voeren in deze apps gesprekken met een ai-assistent zonder dat ze op antwoorden hoeven te wachten. Voor use-cases waarbij geen onmiddellijke audio-uitvoer na de audio-invoer nodig is, komt er Chat Completions API. Met deze digitale ‘koppelstukken’ hoeven ontwikkelaars niet langer meerdere modellen aan elkaar te plakken om gebruikers met apps te laten praten. Voortaan zijn natuurlijke conversatie-ervaringen mogelijk met één api-aanroep.
Verder introduceert OpenAI Canvas, een interface voor het werken met ChatGPT aan schrijf- en codeerprojecten die verder gaan dan alleen chatten. Canvas opent in een apart venster, zodat de gebruiker en ChatGPT kunnen samenwerken aan een project. Deze vroege bètaversie introduceert een nieuwe manier van samenwerken: niet alleen via gesprekken, maar ook door ideeën naast elkaar te creëren en te verfijnen. Met canvas kan ChatGPT de context van wat de gebruiker probeert te bereiken beter begrijpen.
OpenAI introduceert ook Vision fine-tuning. Een ai-model, dat al getraind is, wordt aangepast om beter te werken met visuele gegevens zoals foto’s en video’s. Dit gebeurt door het model opnieuw te trainen met een speciale set visuele gegevens
Canvas is gebouwd met GPT-4o en is handmatig te selecteren in de modelkiezer terwijl het in bèta is. Vanaf vandaag rollen we canvas uit naar ChatGPT Plus- en Team-gebruikers wereldwijd. Enterprise- en Edu-gebruikers krijgen volgende week toegang. We zijn ook van plan om canvas beschikbaar te maken voor alle ChatGPT Free-gebruikers wanneer het uit de bètaversie is.
SAP past ai bedrijfsbreed toe
SAP is er veel aan gelegen om zijn grootzakelijke klanten van ai te laten profiteren. In een hoog tempo wordt gewerkt aan de brede toepassing van ai in het bedrijfsleven. Zo bleek tijdens de laatste editie van de ontwikkelaarsconferentie TechEd. Europa’s grootste softwarebedrijf realiseert zich dat veel klanten het stadium van vrijblijvende pilots voorbij zijn en toe zijn aan ai-applicaties die het personeel aantoonbaar werk uit handen nemen of nieuwe diensten mogelijk maken.
Gen-ai begon als een schrijfhulp, handig om teksten samen te vatten, te herschrijven of te vertalen. Inmiddels nemen deze tools ook administratieve taken over en niet alleen de meest lichte. Ook bij het vinden van de juiste informatie bewijst gen-ai haar waarde. Afgelopen week liet SAP zien hoe ai valt in te bedden in bedrijfsprocessen zoals de financiële boekhouding. SAP ontwikkelt bijvoorbeeld een soort incassobureau dat conflicten over openstaande facturen in verschillende stappen oplost, waarbij het gebruik maakt van e-mails, pakbonnen en facturen.
SAP bouwt zelf niet de fundamenten van ai, maar borduurt daarop voort in de vorig jaar gelanceerde Copilot Joule. Deze ai-assistent genereert softwarecode voor datamodellen, applicatielogica en testscripts. Voor deze Copilot introduceert SAP collaboratieve ai-agenten, elk met kennis van bepaalde zakelijke functies. De agenten van Joule zijn te combineren om gezamenlijk complexe workflows uit te voeren. Ze werken samen in de toeleveringsketen, inkoop, financiën en meer om multi-step-crossfunctionele workflows uit te voeren. Ook nieuw is de SAP Knowledge Graph, waarmee ontwikkelaars meer context halen uit data binnen het SAP-ecosysteem.
Adobe komt met Content Authenticity
Adobe lanceert begin volgend jaar Content Authenticity, een gratis dienst waarmee makers van foto’s en video’s digitale credentials aan hun werk kunnen toevoegen. Deze tool stelt makers in staat hun auteurschap te bevestigen en aan te geven of hun werk mag worden ingezet voor ai-trainingssystemen. De webgebaseerde app maakt deel uit van het Content Credentials-initiatief, een soort voedingswaarde-etiket voor digitale content. De veilige metadata zijn aan werk te koppelen om informatie over de maker te delen en context te bieden over hoe de content is gemaakt en bewerkt.
De app komt te midden van juridische geschillen over het gebruik van data in ai. Zo heeft de New York Times het aan Microsoft gelieerde OpenAI aangeklaagd. ‘We helpen makers de integriteit van hun werk te behouden en bevorderen een nieuw tijdperk van transparantie en vertrouwen online’, aldus Scott Belsky, chief strategy officer bij Adobe. Adobe streeft naar brede acceptatie van deze transparantiestandaarden in de industrie. Maar tot nu toe heeft geen enkel groot ai-bedrijf ingestemd met het volgen van dit systeem voor transparantie.