Event | SuiteWorld 2024 in Las Vegas
Op een scherm achter de rug van Oracle-topman Evan Goldberg op het podium tijdens de openingsdag van SuiteWorld 2024 groeit een bos. Niet alleen bomen, maar ook wortels, bladeren, insecten, schimmels; alles staat in verband met elkaar. Zo ook zijn alle bedrijfsprocessen in een ecosysteem opgenomen. ‘En ai helpt dit goed te laten verlopen.‘
Tegelijk met de driedaagse gebruikersconferentie OracleWorld vindt SuiteWorld plaats; begin september 2024 in Las Vegas. NetSuite, de cloudgebaseerde bedrijfssoftwaresuite van Oracle, biedt een breed scala aan toepassingen voor bedrijfsbeheer, waaronder enterprise resource planning, customer relationship management, en e-commerce. In 1998 opgericht als NetLedger door Goldberg, in 2016 overgenomen door Oracle.
Het is dertig graden buiten; een warme woestijnwind teistert Sin City. Bij het Ceasars Forum zijn grote, witte tenten opgebouwd. Binnen blaast de airco, alle stoelen zijn bezet. Goldberg betreedt het podium, zijn armen gespreid als om het hele publiek aan zijn borst te drukken.
All systems grow
‘Er zijn hier 7.500 mensen die alles willen weten van NetSuite; wij hebben 40.000 bedrijven die onze clouddiensten gebruiken; we hebben 36 datacenters verspreid over de wereld en zeventien Oracle Cloud Infrastructure-regio’s in de wereld’, glundert de oprichter, thans executive vicepresident van Oracle NetSuite. Verandering is volgens hem de enige constante. ‘Je moet wegen vinden om jouw bedrijf te laten overleven en groeien’, sluit hij aan op het thema van het evenement: ‘All systems grow’. En daar zit volgens Goldberg nou net de kneep. Bedrijven verzuipen in de hoeveelheden gegevens die zij tot hun beschikking hebben; en lopen vast in systemen die niet of nauwelijks met elkaar kunnen communiceren, zodat die gegevens precies blijven wat ze zijn: nullen en enen. Daarbij gaat veel tijd verloren – en ontstaat veel ergernis – om de boel toch aan de praat te krijgen en te houden. ‘NetSuite biedt één platform; één ecosysteem waarin alles met elkaar naadloos is verbonden. Met onze diensten ervaren gebruikers eenvoud. En nu hebben we ook nog eens ai erbij die suggesties doet voor te ondernemen acties.’
Software moet zich aan gebruikers aanpassen, en niet andersom
Hij roept Hillel Cooperman bij zich. Cooperman was recentelijk ontwerpdirecteur van Microsofts Azure Data and Machine Learning Platform en werd een kleine zeven jaar geleden binnengehaald. ‘De man die vindt dat software zich aan gebruikers moet aanpassen, en niet andersom’, aldus Goldberg. Thans is Cooperman senior vicepresident gebruikerservaring en ontwerp bij Oracle NetSuite. ‘Wij slaan informatie op volgens de manier waarop mensen werken’, legt hij uit. ‘Ons ontwerp begint met de vraag wat gebruikers willen doen. Mensen zijn gewend aan hun smartphone, zijn gewend om van alles intuïtief te kunnen doen. Enterprise-software loopt daar ver op achter. Dat veranderen wij. Onder andere door ai te gebruiken, want die begrijpt hoe mensen onderling met elkaar spreken. Zij kunnen onze systemen in hun eigen taal bevragen; en NetSuite begrijpt het.’
Redwood
Terug naar Goldberg die trots vertelt dat ‘Redwood hier is’. De naam past binnen zijn ‘ecosysteem’-benadering. ‘De ideale basis voor groei handelt zoveel mogelijk taken automatisch af. Wanneer jouw deelname vereist is, dan regelt het systeem een soepel en naadloos verloop. In veel gevallen is de beste gebruikersinterface geen gebruikersinterface.’ Daarom is het bedrijf begonnen met het integreren van het bekroonde Oracle Redwood-designsysteem in NetSuite, waardoor de functies die je elke dag gebruikt een consumentgerichte look en feel krijgen. Het ontwerpsysteem is te zien in nieuwe functies zoals NetSuite Financial Exception Management, dat automatisch uitzonderingen in transacties detecteert met de kracht van ai. En de professional services automation-oplossing, NetSuite OpenAir, evolueert naar zijn volgende generatie als NetSuite SuiteProjects Pro. Goldberg: ‘Het is doordrenkt met dat gestroomlijnde Redwood-design en een dosis ai, om je naar de volgende stap te leiden – bijvoorbeeld het aanpassen van de personeelsbezetting op een bepaald project – die winstgevende groei zal stimuleren.’ Om vervolgens op het podium met de stemverheffing van een marktkoopman dat er op het moment van schrijven een korting is van vijftig procent op NetSuite Analytics Warehouse. ‘We lijken wel gek!’
Analytics assistent
Volgens Goldberg doet het bedrijf er alles aan om gebruikers een holistische kijk op hun bedrijfsvoering te geven. ‘Daar komt ai om de hoek kijken. Een ai-gestuurd bedrijfssysteem geeft je niet alleen een beter overzicht van je bedrijf, maar stelt ook mogelijke acties voor die je op basis van die inzichten zou kunnen nemen om groei na te streven. Bij NetSuite doen we dit door generatieve ai toe te voegen aan onze enterprise performance management-oplossing. Je kunt generatieve ai nu gebruiken om rapporten te maken over je kwartaalcijfers, compleet met grafieken en tekstuele uitleg die de belangrijkste conclusies naar voren halen. In plaats van gegevens door te spitten, kun je deze prachtig opgemaakte rapporten eenvoudig bekijken en verfijnen, waarna je direct tot actie overgaat. Voor nog meer inzicht introduceren we ook onze eerste ai-assistent voor SuiteAnalytics. Dit is een assistent waarmee je een gesprek kunt voeren, in gewone taal, terwijl hij je helpt bij het maken van datavisualisaties.’
Rol van beheerders
Hij kondigt nog meer ontwikkelingen aan. Zoals Oracle Code Assist for Suite Script, ontworpen om de productiviteit van ontwikkelaars te verhogen en de consistentie van code te verbeteren. Het is geoptimaliseerd voor verschillende programmeertalen en omgevingen, waaronder SuiteScript, dat wordt gebruikt voor het uitbreiden van NetSuite. Je kunt boilerplate-code genereren, evenals documentatie, en antwoorden op codevragen krijgen. Goldberg noemt de geautomatiseerde verbindingen van NetSuite met bijvoorbeeld Amazon en Salesforce.
Heeft dit alles gevolgen voor het werk van beheerders? Goldberg: ‘De beheerder is het hart van NetSuite. Ze zullen blij zijn met de verbeterde gebruikerservaringen en niet overbodig worden, maar wel productiever. Dankzij ai krijgen zij tips over andere instellingen om de gebruikerservaringen te verbeteren. En met Studio kunnen zij de grote taalmodellen boetseren naar de behoeften van hun bedrijf.’
Lees ook: Larry Ellison (Oracle): ‘Het open multi-cloudtijdperk is aangebroken’