De komst van ai, technologie die zelf kan leren, dwingt ons om de manier waarop we leren voortdurend te heroverwegen en te herontwerpen. Roland Klemke, hoogleraar Technologie-ondersteund leren, gaat op 11 oktober tijdens zijn oratie aan de Open Universiteit te Heerlen in op de vraag wat zelflerende ai en andere baanbrekende technologie kunnen betekenen voor het onderwijs.
Klemkes leerstoel, Technologie-ondersteund leren (Technology-enhanced learning), richt zich specifiek op het verkennen, onderzoeken en evalueren van technologische innovaties en hun impact op het onderwijs. Hij benadrukt dat de focus van zijn onderzoeksgroep niet ligt op de technologie zelf, maar op het leerproces van de student. ‘Wij willen weten hoe nieuwe technologieën kunnen helpen het leerproces te verbeteren en wat dat betekent voor de leerkracht: hoe kan de leerkracht de nieuwe technieken inzetten om het onderwijs effectiever te maken’, aldus Klemke. Deze benadering sluit aan bij de traditie van de Open Universiteit, waar afstandsonderwijs betekent dat directe feedback ondanks de fysieke afstand mogelijk is dankzij technologie.
Sleuteldomeinen
Klemke onderscheidt in zijn oratie vijf sleuteldomeinen van technology-enhanced learning: serious games en gamificatie, naadloos en mobiel leren, onderwijsrobots en computationeel denken, multimodale leerervaringen, en artificiële intelligentie (ai) in leren. ‘De ontwikkeling van dit moment is natuurlijk ai. Onze rol is om te onderzoeken wat dit betekent voor het onderwijs,’ zegt Klemke. Onderzoek binnen zijn vakgroep varieert van ethische perspectieven op ai in het onderwijs tot het gebruik van ai om emoties van studenten te registreren en daarop te reageren.
Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt in het onderwijs, benadrukt Klemke dat de leraar onmisbaar blijft. ‘De rol van de leraar verandert wel: minder kennisoverdracht en meer begeleiding van het leerproces. Hoe verwerf je kennis, waar vind je bronnen, hoe beoordeel je resultaten’, aldus Klemke. Met deze inzichten biedt de hoogleraar een toekomstvisie op onderwijs waarin technologie en menselijke begeleiding hand in hand gaan om het leerproces te optimaliseren.
“Goedzo, jij begrijpt het.
Ga zo door.”
of
“Op dit punt kun je nog wat verbeteren.
Neem het voorgaande hoofdstuk nog eens door.”
Leve het AI ondersteund onderwijs.
En dan weer een dure woke animatie van 2 zielige mensen op de werkvloer die klagen over hun zieligheden. Een podium dus ipv dat ze gewoon een schop onder hun hol krijgen.. En dan niet alleen van het bedrijf met hun schijnheilige kernwaarden, maar eerder vanuit de eigen opvoeding. Rocky Balboa zei het al in 2006 in zijn motivational speech en als hij het al kan verzinnen 😛
Motivatie, exameneisen opzoeken, betaalbaar studiemateriaal zoeken en vervolgens leren totdat je het beheerst.
Is dat nou zo moeilijk.
Ook bij studeren geldt : de methode doet het niet.