Voor onderzoek naar digitale identiteiten en digitaal vertrouwen stelt NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) zeven miljoen euro beschikbaar. Deze week opent het koepelinstituut de mogelijkheid om subsidies voor projecten te doen die het fundament kunnen leggen voor vertrouwen in de digitale wereld.
Dit kan door middel van digitale hashtag#identiteiten voor (rechts)personen en objecten. Digitale identiteiten bestaan uit gegevens die op computersystemen zijn opgeslagen over een persoon, organisatie, applicatie of object. Onderzoekers kunnen interdisciplinaire initiatieven en aanvragen indienen die zij samen met mede-onderzoekers uit andere wetenschapsgebieden, relevante maatschappelijke organisaties en bedrijven hebben opgesteld. Voor een aanvraag is minimaal 600.000 en maximaal 3.200.000 euro aan te vragen. Per project wordt een private bijdrage gevraagd van minimaal twintig procent. De oproep tot het indienen van initiatieven valt onder de Kennis en Innovatieagenda (KIA) Digitalisering, waarvan Topsector ICT penvoerder is.
Op weg
De ontwikkeling en standaardisering van digitale identiteiten zijn een eind op weg. Er zijn verschillende initiatieven en programma’s die zich richten op het verbeteren van digitaal vertrouwen via digitale identiteiten. Het subsidieprogramma van NWO is daar een van. Deze identiteiten worden veelal gebruikt om informatie beter te verifiëren en zijn essentieel voor het waarborgen van de betrouwbaarheid van interacties en transacties in de complexe digitale wereld. Daarom is het cruciaal dat burgers erop kunnen vertrouwen dat digitale technologieën en diensten integer omgaan met deze digitale identiteiten.
Relevante onderzoeksvragen richten zich niet alleen op technologische ontwikkeling en standaardisatie, maar ook op maatschappelijke uitdagingen met betrekking tot regelgeving en sociale acceptatie. Het NWO-programma richt zich behalve op het waarborgen van betrouwbare interacties en transacties ook op het bestrijden van desinformatie, datalekken en identiteitsfraude.