BLOG – Kabinet-Schoof erkent in het regeerprogramma dat Nederland te maken heeft met een ongekende krapte op de arbeidsmarkt. Van de zorg tot en met it, de tekorten zijn enorm. Zo blijft de vraag naar it-professionals explosief stijgen, terwijl de huidige en toekomstige wet- en regelgeving deze sector juist meer in de weg staat.
De Nederlandse it-sector opereert in een landschap dat continu verandert door technologische innovaties. Bedrijven zijn daarom afhankelijk van een flexibele schil, waarmee ze snel kunnen op- en afschalen in capaciteit. Echter, strikte regels rondom flexibele arbeid, zoals de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) en de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta), maken het inhuren van flexibel personeel lastig. Wat bedoeld is om werknemers te beschermen, werkt averechts voor een sector die afhankelijk is van wendbaarheid.
Roep
De roep om betere productiviteit in de it-sector, bijvoorbeeld door de inzet van kunstmatige intelligentie (ai), is begrijpelijk. Dit vereist toegang tot talent en een markt die mee kan bewegen met de vraag naar specifieke expertise. Een grote groep it-professionals wil daarnaast werken op projectbasis om hun kennis up-to-date te houden en hun werk flexibel inrichten. De huidige regels houden geen rekening met deze realiteit, waardoor er een kloof ontstaat.
Bedrijven moeten in staat zijn hooggekwalificeerd personeel in te huren zonder tegen starre regels aan te lopen
Om dit gat te dichten en de it-sector toekomstbestendig te maken, moeten we de arbeidsmarkt nou eenmaal anders inrichten. Dit kan door het bieden van flexibele arbeidsvormen die aansluiten op de behoeften van zowel werkgevers als it-professionals. Bedrijven moeten in staat zijn eenvoudig hooggekwalificeerd personeel in te huren zonder tegen starre regels aan te lopen. Dit kan door de invoering van keurmerken voor bedrijven die op een eerlijke manier met flexwerkers omgaan. Daarnaast moeten we blijven investeren in bijscholing en omscholing, zodat it-professionals hun kennis kunnen bijspijkeren en breed inzetbaar blijven. Door medewerkers de mogelijkheid te bieden zich continu te ontwikkelen, blijven bedrijven profiteren van hun expertise, zelfs als de technologische ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen.
Dit creëert een win-winsituatie: it-professionals behouden hun werkzekerheid, én genieten van de flexibiliteit die de sector van hen vraagt. De wetgeving zou deze verschillen beter moeten erkennen, zodat zowel werkgevers als -nemers profiteren van een flexibel en toekomstbestendig arbeidsklimaat.
Bescherming
Voor een nieuw beleid, dat de bescherming van werknemers en de noodzakelijke flexibiliteit voor werkgevers waarborgt, is samenwerking belangrijk. Met de juiste voorlichting kunnen we klanten, partners en werknemers informeren over de impact van de huidige regelgeving en hen ondersteunen bij het navigeren door de complexiteit ervan. Daarnaast is het noodzakelijk om met elkaar terug te gaan naar de tekentafel en het gat te dichten, voordat het negatieve consequenties voor iedereen heeft. Zo maken we samen de arbeidsmarkt futureproof.
Kirsten Bults is chief people officer bij Linden-it
Wat is het plan Kirsten?
Met elkaar terug naar de tekentafel om het gat te dichten voordat het negatieve consequenties voor iedereen heeft gaat meer om de inspraak dan een keurmerk. Want in een laissez-faire-arbeidsmarkt zouden lonen, arbeidsomstandigheden en werktijden volledig bepaald worden door de markt zonder beperkingen van overheidswege. Dat dit een sprookje blijkt te zijn door de import van de goedkope arbeidsmigranten en de export van arbeid naar lagelonenlanden is de keerzijde van globalisering. De onzekerheid en ongelijkheid voor werknemers als er geen bescherming is tegen misbruik of onrechtvaardige praktijken dwingt tot herziening van eerdere wet- en regelgeving omdat onze dijken niet meer de soevereine begrenzingen van een poldermodel zijn.
De regels zijn niet belemmerend maar een generatie die geen inspraak duldt omdat ze onevenredig geprofiteerd hebben van de economie en een onderwijssysteem waardoor ze hoog gekwalificeerd zijn maar uiteindelijk beperkt inzetbaar. Too many chiefs and not enough indians mist AI de handen die nodig zijn want de tekorten aan gekwalificeerd personeel zitten vooral in jarenlange afbraak van ons onderwijs want het profiteren van expertise gaat om een kennisoverdracht die teveel geformaliseerd is in de kwalificaties van keurmerken.
hele arbeidsmarkt is krap en dan de IT-markt ff fixen ?
Grappig dat die hele DBA wet juist bedoeld is tbv onderscheid werkgever/werknemer relatie versus klant/leverancier relatie en dat die toch in 1 adem genoemd wordt met de Wtta. En dan al die agencies, die de hele jobdescriptions van elkaar copieren en waar toch zowat alle grote bedrijven perse mee willen werken.
Je kunt regelen wat je wilt, maar inefficientie lijkt een wezenlijk onderdeel van bedrijvigheid. Zeker bij automatisering, waar niemand nog iets van begrijpt. 5 jaar ervaring vereist in iets wat nauwelijks 5 jaar bestaat en na 2 jaar kun je vertrekken, want een manager las weer iets anders revolutionair veelbelovends in computable.
Sinds diplomas niet meer waardevol zijn, wacht een leven lang hollen achter de nieuwste trends waar je dus nooit tegelijk kennis van en ervaring in kunt hebben.
Too many chiefs op zoek naar zelfsturende indians … je gaat het zien als je het door hebt.
Terug naar tekentafel gaat zeker wat opleveren. Het mooie van wendbaarheid is dat je makkelijk kunt terugdraaien 😛
Vroeger was het beter want toen reageerde de auteur van een opinie nog op reacties want terug naar de tekentafel met inspraak gaat volgens mij via de OR. De belofte om op projectbasis kennis up-to-date te houden ken ik namelijk nog van mijn tijd in de detachering. Het was leuk zo lang het duurde want chief people officer had maar één opdracht aangaande de declarabele uren. Niet gehinderd door enige kennis werd je in het diepe gegooid en leerde je zwemmen op kosten van de opdrachtgever. Nederlandse diploma’s zijn namelijk al jaren waardeloos in het certificeringscircus waardoor academisch opgeleiden hoog ingeschaald worden maar nauwelijks inzetbaar zijn omdat ze eerst nog moeten leren hoe het echt werkt.
Wat betreft een eerlijke manier om met flexwerkers om te gaan vergeet Kirsten alle juridische clausules want chief people officer probeerde mijn arbeidsmobiliteit te saboteren door te wijzen op een concurrentiebeding. Juridisch kansloos want ik verliet het zinkende schip op basis van andere kennis want too many chiefs and not enough indians ging om het gebrek aan declarabele uren. Terug naar de tekentafel met inspraak gaat om het luisteren want luisterend naar de wind van verandering hoor ik zorgen over achterstallig onderhoud. Kirsten mist de grijze haren voor de empathie want leren hoe het echt werkt gaat om de informele processen.
Want het generatie conflict in prioriteiten gaat niet om de liberale waarden van het eigenbelang in eigen kennis up-to-date te houden maar om de kennisdeling binnen het team. Kirsten lijkt me daarin niet de spelverdeler maar een spits die wil scoren, ze scoort namelijk hoog op de MACH-test door een opinie die kijkt naar vissen die in bomen moeten kunnen klimmen. Maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat meer om de balans die Kirsten kwijt is want de wetgeving is vooral bedoeld om uitbuiting tegen te gaan.
Proof me wrong, Kirsten.