Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) heeft de Belastingdienst hard teruggefloten. De fiscus heeft een verkeerde aanpak gekozen voor Multikanaal Ontvangen (MKO), het project om inkomende berichtenstromen naar één nieuw systeem over te zetten.
Een te grote nadruk op technische modernisering zit noodzakelijke verbeteringen voor burgers en bedrijven daarbij in de weg, zo blijkt uit onderzoek van AcICT. De Belastingdienst begon in 2018 met het moderniseren van het systeemlandschap dat de berichtenuitwisseling met burgers, bedrijven en overheden ondersteunt. MKO maakt daar deel van uit.
Op dit moment worden ontvangen berichten verwerkt door of het systeem Business to Business Integration (B2Bi, voor grote bestanden) of Message Handling Systeem (MHS, voor berichten kleiner dan 100 MB). Volgens AcICT ontbreekt de noodzaak om het MHS te vervangen, de software die wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het ontvangen en versturen van de aangiftes inkomstenbelasting en motorrijtuigenbelasting. Het college mist onderbouwing op basis van een businesscase. Dat is niet de eerste keer; het aantal projecten waarbij het AcICT geen duidelijke businesscase ziet, is niet meer op de vingers van één hand te tellen.
Het advies is om het uitfaseren van MHS pas aan de orde te stellen wanneer er wel een businesscase is. Het systeem draait op dit moment stabiel en zonder veel incidenten, aldus het onderzoek. Bovendien is het in de praktijk aanpasbaar: nieuwe berichtenstromen kunnen in relatief beperkte doorlooptijd worden toegevoegd met configuratie en zonder wijzigingen in de programmacode.
Aansturing
Daarnaast mist MKO, waarvan MHS naast B2Bi onderdeel van is, een overkoepelende aansturing om eenvoudig samen te werken met de ontvangende (belastingmiddel)ketens. Onvoldoende samenwerking leidt tot vertraging in de uitvoering van het project, maar ook tot gemiste verbeteringen in de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Het derde punt van kritiek is dat de grote nadruk op integrale generieke functionaliteit de voortgang belemmert. De Belastingdienst zet in op één generieke oplossing voor alle inkomende berichtenstromen. Dit beperkt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen de berichtenstromen en de afhandeling. Zo is de wijze van afhandeling van stromen nauwelijks gedocumenteerd. Of en welke stromen zich lenen voor generieke afhandeling is dus onduidelijk. Door uit te gaan van één generiek systeem voor alle inkomende berichten-stromen – voordat de benodigde eisen en wensen duidelijk zijn – ontstaat het risico op een omvangrijk en onnodig complex systeem.
Scope
Het Adviescollege adviseert de scope van het project MKO te beperken. In plaats van MHS te vervangen, kan de Belastingdienst zijn energie beter stoppen in een betere digitale dienstverlening. De Belastingdienst neemt de adviezen gedeeltelijk over en kiest voor een herziene aanpak voor het vervolg van MKO, zo blijkt uit een brief van staatssecretaris Folkert Idsinga (Belastingdienst) aan de Tweede Kamer. Neemt niet weg dat de fiscus niet met de vervanging van MHS wil wachten totdat er een businesscase is. Ze acht het noodzakelijk de huidige voorzieningen stapsgewijs te moderniseren. Want als MHS niet binnen een jaar of vijf is vervangen, komt de continuïteit van de dienstverlening in gevaar, zo werpt de fiscus tegen.
Maaaaar er wordt hard gewerkt lees ik altijd in artikelen over ICT belastingdienst.
Goedbedoelde prut altijd, maar ja, in ieder geval dee ieder zn best denk ik dan.
Echter:
“Het college mist onderbouwing op basis van een businesscase. Dat is niet de eerste keer; het aantal projecten waarbij het AcICT geen duidelijke businesscase ziet, is niet meer op de vingers van één hand te tellen. ”
Dus er wordt hard gewerkt aan iets waar men zin in heeft.
Wel goed voor het werven van nieuwe collega’s: “u gaat werken in een goeddraaiend team aan dingen waar u zin in heeft”
Misschien wel realistisch om meedere aspecten mee te geven in de stories tijdens refinement. De leukigheid bij het realiseren. Want zeg nou zelf : wie gaat er nu suffe stories implementeren, alleen omdat ze belangrijk zijn. Noem het bevlogen pragmatisme : whats in it for me.
Businesscase is zowiezo overrated. Wie neemt de belastingdienst IT nu nog serieus ? Je zal er maar werken, jaren.. en jaren..
Ik begrijp het wel hoor. Het beste er van maken dan. Leuker kun je het niet maken, maar je kunt wel de leukste maken.
De vraag is of de belastingdienst ook maar ergens wel op het goede spoor zit.
Neem nu de afhandeling van de toeslagenaffaire.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2538586-onorthodoxe-maatregel-dienst-toeslagen-wil-gedupeerde-ouders-afkopen
Je mag toch aannemen dat alle gegevens waarop de toeslagen destijds zijn toegekend en alle gegevens die betrekking hebben op de medogenloze terugvorderingen zijn terug te vinden in de verschillende silo’s (want niet onder architectuur gebouwd) van de belastingdienst.
Maar dan zou je met het opstellen van een intelligent beslissingsscript op basis van beslissingstabellen en database queries die afhandeling toch in één keer geautomatiseerd voor alle ouders kunnen uitvoeren?
Zo’n script maak je niet in enkele dagen, maar beslist wel in enkele weken.
Het brevet van onvermogen is vooral de aanhoudende focus op datagedrevenheid en bedrijfsregels/wetteksten.