Aanbieder van internet, televisie en bellen, Freedom Internet, gaat nieuwe abonnees werven via een eigen dealerkanaal. Daarmee mikt het zowel op elektronicaketens als jongeren die op zolder vanachter de desktop of laptop een vergoeding willen ontvangen voor het aandragen van nieuwe abonnees. Die abonnees worden bij Freedom ‘leden’ genoemd.
‘Door onze maatschappelijk initiatieven en kijk op techniek, security en privacy heeft Freedom Internet een groot aantal fans en ambassadeurs. Vanaf nu kunnen zij een beloning krijgen voor het aansluiten van nieuwe leden’, schrijft het bedrijf in een aankondiging van deze stap. Inmiddels zijn er zo’n twintig dealers actief. Commercieel manager Twan Welboren hoopt dat het aantal de komende tijd zal groeien naar en groep van zo’n honderd mensen. Hij wil uit concurrentie-oogpunt niet zeggen hoeveel abonnees Freedom Internet nu heeft. Volgens Welboren neemt het aantal nog steeds toe en komt het dealerverhaal voort uit de wens van kleine zzp’ers en ict’ers die graag een vergoeding zouden krijgen voor het aanleveren van nieuwe abonnees.
Iedereen die dealer wil worden kan zich opgeven door een mailtje te sturen naar het bedrijf. Vervolgens wordt er een dealeraccount aangemaakt en krijgt iedere dealer een eigen landingspagina waarop bestellingen kunnen worden geplaatst. Ze ontvangen een ‘mooi pakket met promotiemateriaal’ en voor iedere goedgekeurde bestelling krijgen dealers een vergoeding van 75 euro.
Particuliere en zakelijk klanten
Gevraagd waarom Freedom niet in zee gaat met bestaande dealerbedrijven, zegt Welboren dat zijn bedrijf dit soort zaken liever in eigen hand houdt. Hij onthult zelfs dat Freedom ‘niet echt’ over een verkoopafdeling beschikt.
Freedom Internet profileert zich als meer dan alleen een provider die klanten van internet, televisie en bellen voorziet. ‘Als ze voor ons kiezen doen klanten dat omdat ze zich bewust zijn van het feit dat het internet niet altijd veilig en ‘meekijkvrij’ is’, stelt de aanbieder. Op dit moment bedient Freedom voornamelijk particulieren en bestaat het aantal zakelijke klanten uit zo’n tien procent van het ledental. Er zijn plannen om die zakelijke tak verder uit te breiden, bijvoorbeeld met een belcentrale en andere op bedrijven gerichte diensten, maar die plannen staan nog op de lijst van toekomstige plannen (backlog).
Activisten
Freedom is ontstaan als gevolg van de opheffing van provider Xs4all die in 2020 opging in KPN. De grootste verschillen tussen Freedom Internet en grotere aanbieders zoals KPN, Ziggo en Vodafone zitten in de nadruk op privacy, de vrije keuze van modems, netneutraliteit en de persoonlijke klantenservice.
De provider is opgericht door activisten die strijden voor digitale burgerrechten. Ze zijn bijvoorbeeld tegen het opslaan van klantdata voor commerciële acties. Ze zetten zich ook sterk in voor netneutraliteit, wat inhoudt dat al het internetverkeer gelijk wordt behandeld zonder dat bepaalde diensten voorrang krijgen. Bij grote aanbieders is er vaak een spanningsveld tussen commerciële belangen en netneutraliteit. Freedom Internet heeft een stichtingstructuur.